Виетнам предприема смели стъпки за почистване на улиците си и намаляване на шума от милионите мотори и скутери, които днес са неизменна част от движението в градовете и провинцията.
Започвайки от лятото на следващата година, основните централни райони на Ханой ще станат забранена зона за всички мотоциклети с бензинови двигатели като част от програма за намаляване на емисиите, пише electreck.
Планът влиза в сила на 1 юли 2026 г. и ще се разшири на следващ етап, като покрие повече райони извън центъра, а в крайна сметка ще включи и бензиновите автомобили.
Други големи градове като Хо Ши Мин и Да Нанг вече обмислят подобни мерки.
Планът е част от националната цел на Виетнам да премахне напълно бензиновите двуколесни превозни средства до 2045 г. В страна, в която мотоциклетите са жизненоважни за ежедневния транспорт и има приблизително 72 милиона на пътя, това представлява сеизмична промяна.
В голяма степен тя ще е по стъпките на Китай, който през последните години ударно електрифицира автомобили и мотопеди.
Официалните лица се надяват, че забраната на бензиновите мотоциклети ще намали шума, смога и въглеродните емисии, като същевременно насърчи жителите към по-чисти електрически алтернативи. Това е първият конкретен план в тази посока във Виетнам, който е с ясен график.
Електрическите мотоциклети и скутери вече са бързорастящ пазар в страната, като той е воден от местни компании като VinFast и Selex Motors.
VinFast твърди, че е продала над 160 000 електрически скутера към началото на 2024 г., а Selex бързо разширява мрежата си от станции за смяна на батерии. Засега обаче електрическите двуколесни превозни средства представляват само около 5% от общия пазар.
Това число може скоро да се промени. С изчезването на превозните средства с бензинови двигатели от градските центрове, електрическите модели могат най-накрая да получат превес в национален мащаб. Правителството също обсъжда политики за подкрепа като финансови стимули и подобрена зарядна инфраструктура.
Въпреки това съществуват препятствия. Много виетнамски мотористи се колебаят да приемат електрически велосипеди поради притеснения за обхвата, високите първоначални разходи и липсата на зарядни станции. С увеличаващият се регулаторен натиск и по-достъпните електрически модели обаче промяната изглежда повече въпрос на "кога", отколкото на "дали".
Ако Виетнам успее да осъществи този план, би могъл да стане модел за електрификация на личния транспорт и в други развиващи се страни.
coco7
на 22.07.2025 в 09:59:48 #1И Виетнам ни изпревари. Тук всеки шумотерорист може да си бръмчи и тормози останалите колкото си иска. В Германия хванат ли такъв с над 90 децибела, му конфискуват мотора на място.