Авиокомпании от Египет и Филипините са предложили да вземат от руската S7 Airlines ("Сибирски авиолинии") самолетите Airbus A320neo с проблемни американски двигатели, които не могат да бъдат ремонтирани в Русия, научи "Комерсант" от свои източници. Чуждестранните авиопревозвачи обещават след като ги ремонтират, да ги пуснат за полети между курорти в техните страни и руски градове.

Така потенциално би могло да се говори и за размяна на неизползвани самолети на S7 Airlines и други руски авиопревозвачи с други типове самолети на въпросните чуждестранни авиокомпании.

Според експерти, Русия може да се интересува от посочената размяна, но потенциалните участници както на руския, така и на европейския пазар оценяват вероятността за реализирането на подобни сделки като минимална, поне на настоящия етап.

Частните авиокомпании AlMasria (Египет) и SEAIR Int (Филипините) в началото на август са предложили на премиера Михаил Мишустин, на руското Министерството на транспорта и на вицепремиера Виталий Савелиев да обсъдят прехвърлянето на самолети от семейството Airbus - A320/321neo, които са взети на лизинг от S7 Airlines, и съответно да разрешат извеждането на самолетите от Русия. Обръщенията към властите и авиопревозвача (с копия на изпратените писма разполага "Комерсант") са изпратени от компанията MelonAero (Черна гора), от която идва посочената инициатива.

Обявиха колко нови граждански самолети са необходими на Русия

Обявиха колко нови граждански самолети са необходими на Русия

Серийното производство на новия руски самолет МС-21 за средни разстояния миналата година беше отложено за тази или следващата година

В писмото на MelonAero до вицепремиера Виталий Савелиев се отбелязва, че съвременните самолети изискват редовна поддръжка, а продължителното съхранение без експлоатация може да доведе до значителни разходи за възстановяване на летателната годност на самолетите в бъдеще.

"Освен това, наличието на тези самолети в Русия без възможност за пълноценното им използване не носи икономически ползи нито на държавата, нито на авиокомпаниите", се подчертава в писмото. В тази връзка президентът на MelonAero Олег Евдокимов коментир пред "Комерсант", че на теория компанията е готова да намери заинтересовани страни за всички намиращи се в Русия самолети A320neo с американски двигатели Pratt & Whitney (P&W).

Източник на "Комерсант", близък до правителството, потвърди получаването на въпросното писмо, посочвайки, че то "ще бъде разгледано по установената процедура". Министерството на транспорта отказа коментар на изданието, а от S7 Airlines не са отговори към момента на публикуване.

Авиокомпанията S7 Airlines, която е от най-големите в Русия, разполага с 39 самолета Airbus A320/321neo във флота си, от които само 11 A320neo са в експлоатация. Всички те принадлежат на чуждестранни лизингодатели. Тези самолети на лизинг представляват повече от една трета от авиофлота на превозвача.

Самолетите A320/321neo на S7Airlines са с двигатели P&W, с които всички оператори по света са се сблъсквали с проблеми с поддръжката. В Русия ремонтирането на тези двигатели е практически невъзможно поради сложността на ремонта, а и не могат да бъдат внесени части поради санкции и недостиг на тези двигатели на пазара.

Руската "Аерофлот" обяви превозените пътници и печалбата си за 2024 година

Руската "Аерофлот" обяви превозените пътници и печалбата си за 2024 година

Приходите на авиокомпанията за миналата година бележат исторически рекорд