Авиокомпании от Египет и Филипините са предложили да вземат от руската S7 Airlines ("Сибирски авиолинии") самолетите Airbus A320neo с проблемни американски двигатели, които не могат да бъдат ремонтирани в Русия, научи "Комерсант" от свои източници. Чуждестранните авиопревозвачи обещават след като ги ремонтират, да ги пуснат за полети между курорти в техните страни и руски градове.
Така потенциално би могло да се говори и за размяна на неизползвани самолети на S7 Airlines и други руски авиопревозвачи с други типове самолети на въпросните чуждестранни авиокомпании.
Според експерти, Русия може да се интересува от посочената размяна, но потенциалните участници както на руския, така и на европейския пазар оценяват вероятността за реализирането на подобни сделки като минимална, поне на настоящия етап.
Частните авиокомпании AlMasria (Египет) и SEAIR Int (Филипините) в началото на август са предложили на премиера Михаил Мишустин, на руското Министерството на транспорта и на вицепремиера Виталий Савелиев да обсъдят прехвърлянето на самолети от семейството Airbus - A320/321neo, които са взети на лизинг от S7 Airlines, и съответно да разрешат извеждането на самолетите от Русия. Обръщенията към властите и авиопревозвача (с копия на изпратените писма разполага "Комерсант") са изпратени от компанията MelonAero (Черна гора), от която идва посочената инициатива.
В писмото на MelonAero до вицепремиера Виталий Савелиев се отбелязва, че съвременните самолети изискват редовна поддръжка, а продължителното съхранение без експлоатация може да доведе до значителни разходи за възстановяване на летателната годност на самолетите в бъдеще.
"Освен това, наличието на тези самолети в Русия без възможност за пълноценното им използване не носи икономически ползи нито на държавата, нито на авиокомпаниите", се подчертава в писмото. В тази връзка президентът на MelonAero Олег Евдокимов коментир пред "Комерсант", че на теория компанията е готова да намери заинтересовани страни за всички намиращи се в Русия самолети A320neo с американски двигатели Pratt & Whitney (P&W).
Източник на "Комерсант", близък до правителството, потвърди получаването на въпросното писмо, посочвайки, че то "ще бъде разгледано по установената процедура". Министерството на транспорта отказа коментар на изданието, а от S7 Airlines не са отговори към момента на публикуване.
Авиокомпанията S7 Airlines, която е от най-големите в Русия, разполага с 39 самолета Airbus A320/321neo във флота си, от които само 11 A320neo са в експлоатация. Всички те принадлежат на чуждестранни лизингодатели. Тези самолети на лизинг представляват повече от една трета от авиофлота на превозвача.
Самолетите A320/321neo на S7Airlines са с двигатели P&W, с които всички оператори по света са се сблъсквали с проблеми с поддръжката. В Русия ремонтирането на тези двигатели е практически невъзможно поради сложността на ремонта, а и не могат да бъдат внесени части поради санкции и недостиг на тези двигатели на пазара.