Христо Колев е ръководител E-търговия за България в tbi bank. Той е част от екипа на банката от над 10 години, през които е заемал позициите на Бизнес организатор за Бургас и ръководител на регион Югоизточна България. Христо има ключова роля в процеса по дигитализация на партньорската мрежа на банката.
Продължават ли тенденцията онлайн продажбите на изплащане да са все по-предпочитани от българските потребители?
Да, Определено. През 2023-а отчитаме над 25% ръст в онлайн продажбите на стокови кредити с tbi bank. В същото време увеличението в средната кошница е малко над 10%. Това показва, че ръста в продажбите ни не се дължи на увеличението на цената на стоките, а на все по-качествената услуга и вниманието ни към клиентското изживяване. Неслучайно нараства и броят на активните онлайн магазини, с които имаме реализирана поне една продажба през 2023 г. - с близо 25%.
Какви стоки купуваме най-често на изплащане?
Сегмента Електрически и ИТ продукти, както и мебелите, са водещи през 2023 г. Наблюдаваме засилено търсене и в категориите мода, спорт и хоби, детски играчки, но също обучения и пътувания. Почти не съществуват стоки и услуги, които не могат да бъдат продавани на изплащане.
Кога са най-активни потребителите, забелязвате ли определена сезонност?
Най-силният месец за онлайн покупки на изплащане през последните години традиционно е ноември. През 2023 г. отбелязахме близо 100% ръст спрямо предходния месец. Това не е изненада, тъй като това е месецът, в който повечето онлайн търговци провеждат кампании, свързани с "Черен петък".
Какво отличава онлайн магазините, които продават на изплащане?
Както вече споменах, в tbi почти нямаме ограничение във вида стоки, които можем да финансираме. Това ни дава възможност да предложим на клиентите си опция за пазаруване на вноски дори в нетрадиционни индустрии. Обикновено, когато става въпрос за стока на изплащане, клиентите си представят техника или мебели.
Това е разбираемо, защото през годините търговците в тези индустрии бяха най-активните в промотирането на опцията за покупка на вноски. Към днешна дата средният процент продажби на изплащане в тези сектори достига 25% от общия брой продажби. Това е показателно за бизнеса с колко може да увеличи продажбите си, ако предлага стоките си на изплащане.
Интересен е опитът ни през последните години с търговци в по-нетрадиционни за нас индустрии като дрехи, модни артикули, продукти за красота. Оказва се, че има голямо клиентско търсене в тези сфери. С нашите решения даваме възможност на клиентите да не отлагат нуждите си във времето, а на търговците - да предложат по-качествена стока и да достигнат до клиенти, които иначе не биха пазарували от тях.
Има ли рецепта за успех в онлайн продажбите?
От нашия опит можем да твърдим, че най-успешните ни партньори - които достигат най-висок процент продажби на изплащане - са тези, които активно предлагат възможността на клиентите си. Това са търговците, които още при първата среща на клиента с предложението им, му обясняват ясно възможността да заплатят на вноски съответната стока или услуга.
Добра идея е да бъде посочена и примерна месечна вноска. Смятам, че поставянето на платежния метод само в чекаута не е достатъчно, тъй като там клиента вече знае как ще финансира покупката си. Моят съвет към онлайн търговците е опцията за покупка на изплащане да бъде част от маркетинговите им кампании, а също да бъде комуникирано и в продуктова страница.