Популярността на бутилираната вода сред потребителите по целия свят продължава да расте непрекъснато. През 2022 г. оборотът с тази стока е бил 290 милиарда долара - и нараства всяка година с около 10%.

Дори жителите на страни и градове, където чешмяната вода е с високо качество, купуват бутилирана вода в огромен мащаб. Но защо хората продължават да купуват този продукт за пари, когато имат достъп до безплатна вода от чешмата?

Произход и развитие на пазара на бутилирана вода

Първата комерсиална продажба на бутилирана вода датира от 18 век, когато бостънска компания започва да продава минерална вода като лекарство. През 19 век, на фона на епидемии, дължащи се на лошото качество на чешмяната вода, започва мащабно производство и търговия на бутилирана вода, но до 20 век, с въвеждането на технологии за хлориране, търсенето на обикновена бутилирана вода намалява. Освен при минералната вода, която е предпочитана е заради лечебните си свойства.

Всичко се промени в средата на 20 век, когато Густав Льовен трансформира производството на минерална вода на Louis Perrier във водещо на пазара предприятие, наблягащо на елитарността и здравословния начин на живот.

Ключов момент за индустрията е появата на монополисти като Coca-Cola, PepsiCo и Nestle на пазара през 90-те години на миналия век, което окончателно затвърди превъзходството на бутилираната вода над водата от чешмата. Според статистиката обемите на продажбите вече са достигнали 460 милиарда литра годишно. Особено голямо е търсенето в Китай, САЩ и даже в страни с благоприятни климатични условия, въпреки наличието на чиста чешмяна вода.

Снимка 648751

Източник: iStock

Реалностите на пазара на бутилирана вода

Съвременният пазар на бутилирана вода е тандем от икономически интереси и маркетингови стратегии. Изненадващо, в някои региони на света цената на бутилираната вода е значително по-висока от цената на традиционните храни като млякото и горивата, което повдига въпроси относно рационалността на този потребителски избор.

Според статистиката в САЩ бутилираната вода струва няколко пъти повече от млякото или бензина, което подчертава нелогичността на подобни ценови дисбаланси. Производителите (които, разбира се, печелят от тази ситуация) активно рекламират своите продукти и използват маркетингови трикове, като казват, че бутилираната вода е по-екологична, по-чиста и по-здравословна. Разбира се, тези твърдения нямат основание в реалността.

Скандал с минерална вода докара дело на Nestle във Франция

Скандал с минерална вода докара дело на Nestle във Франция

Даже скъпи марки като Perrier са били пречиствани с непозволена технология

"Черешката на тортата" е изследване, което показва, че повечето продукти на пазара с такава вода се различават съвсем малко от чешмяната вода, като стандартите за качество на чешмяната вода в редица страни, включително Европейския съюз и Съединените щати, често са по-високи от тези за бутилирана вода. В някои случаи марковата вода съдържа опасни нива на арсен, което допълнително подчертава значението на стриктното наблюдение и регулиране на качеството на водата в пластмасови контейнери.

Един от най-сериозните проблеми, свързани с консумацията на бутилирана вода, е вредата за околната среда от използването на пластмасови опаковки: съхраняването на вода в пластмаса не само увеличава обема на пластмасовите отпадъци, но също така води до замърсяване на естествените водоеми с микропластмасови частици, застрашаващи здравето на всички живи организми на планетата.

Снимка 581960

Източник: БГНЕС

Влиянието на маркетинга и лобирането върху потребителските предпочитания

Маркетинговите стратегии и активното лобиране от страна на големи играчи на пазара, като Nestle и Coca-Cola, формират общественото мнение, че бутилираната вода е за предпочитане. Персонализираната антиреклама на чешмяната вода и омаловажаването на значението на държавните инвестиции във водоснабдителните системи само засилват тази тенденция. Тези машинации на производителите принуждават милиони хора да предпочитат скъпата бутилирана вода и причиняват мащабни екологични щети на планетата.

Трябва да разберем по-добре икономическите и екологичните проблеми, които създава бутилираната вода. В крайна сметка всъщност далеч не е факт, че тя е по някакъв начин по-добра от чешмяната вода, а пластмасовите бутилки вредят на околната среда. Затова е време да се потърсят активно други начини за задоволяване на нуждите ни от чиста питейна вода. Например подобряването на обществените водоснабдителни системи или разработването на нови технологии за пречистване на вода са чудесни възможности. Това ще помогне на всички хора да имат достъп до безопасна и качествена питейна вода и няма да навреди на околната среда