Комисията за защита на потребителите (КЗП) съветва потребителите да внимават, когато пазаруват от дузина български сайтове за онлайн търговия.

За кратък период от време в комисията са постъпили значително количество жалби и сигнали на граждани срещу няколко конкретни онлайн търговеца.

Някои от потребителите сигнализират, че са заплатили авансово частично или изцяло за стоки, които или не са им доставени изобщо, или са били напълно различни от поръчаните и с по-ниско качество.

Друга част от оплакванията е свързана с възпрепятстване правото на отказ от онлайн покупката в дадения от закона 14-дневен срок. В някои случаи когато това право е било уважено от търговеца, той или е забавял, или въобще не е възстановявал заплатената от клиента му сума.

Един от сайтовете пък предвиждал връщането на предплатените суми да става чрез банков превод или чрез опцията „виртуален портфейл”. По закон обаче търговецът е длъжен да възстанови сумата по начина, по който тя е била платена. В този случай ако потребителят не разполага с банкова сметка, за него остава възможността да се възползва от т.нар. „виртуален портфейл”. Това означава, че той няма да получи парите си обратно, а само възможността да пазарува на съответната стойност в следващ момент и то единствено от въпросния търговец.

Издаденото предупреждение важи за следните сайтове:

www.emag.bg

www.remix.bg

http://obuvnaborsa.bg

http://obuvensviat.com

www.evizabg.com

www.nerinabg.com

http://roklite.bg

www.modernibg.com

http://modernistoki.com

http://modako.net

http://promoclub.bg

http://evtinistoki.net

http://shopingbg.net

http://vipmoderen.com

http://modaboss.net

http://hdstil.com

При повечето от тези онлайн търговци е липсвала преддоговорната информация. Във връзка с това експертите на КЗП напомнят на потребителите преди да пазаруват от даден сайт да проверяват старателно налице ли са данни за името, както и адресът и телефонът на търговеца, тъй като в противен случай поемат неразумен риск.