Наблюдавахме десетилетия на непрекъснат растеж, но пазарът на мобилни телефони достигна своя пик, сочи анализ на CCS Insight. В близките 5 години продажбите на телефони ще се колебаят около 2 милиарда броя.
За първи път от много години компонентите поскъпват, което прави все по-трудно оцеляването на малките производители.
Спад от 1,3% на световния пазар за телефони през настоящата година, очакват анализаторите. Очертава се сложна ситуация в повечето региони, с изключение на Китай, където пазарът ще се възстанови след много слабата 2015 г. и до края на десетилетието продажбите в страната ще се измерват с около 450 млн. броя годишно.
Локомотивът на мобилната индустрия, остават смартфоните, като именно на тях се пада основният дял от продажбите, отбелязва CCS Insight, цитиран от TechNews.bg.
На пазара тази година ще бъдат доставени 1,42 млн. „умни” телефони, което е с 4,1% повече спрямо 2015 година. Делът на смартфоните ще продължи да нараства – от 75% през настоящата година до близо 90% към 2020 година.
Анализаторите прогнозира стремителен ръст в проникването на технологията от четвърто поколение LTE. През настоящата година се очаква да бъдат доставени 1,11 млрд. телефона с поддръжка на LTE, а до 2020 г. броят им ще нарасне до 1,65 млрд., или 85% от всички телефони.
Същевременно, забавеният ръст на мобилната индустрия и засилващата се конкуренция влошават положението на по-малките производители. Компаниите, които не са от ранга на Samsung, Apple или Huawei, все по-трудно ще поддържат печеливш бизнеса си с мобилни телефони.
Ситуацията се усложнява още повече от поскъпването на компонентите през втората половина на 2016 г., на фона на дефицит на доставките на дисплеи за смартфони, фотокамери и чипове памет. Недостигът на тези компоненти е причинен от резервирането на наличните производствени мощности от страна на големите играчи в бранша, както и от неотдавнашното земетресение в Тайван.
За първи път от много години насам компонентите за мобилни телефони поскъпват. При тези условия, за производителите с малки обеми ще стане практически невъзможно да запазят рентабилност, без да повишат цените на продуктите си, коментира пред TechNews.bg Марина Койчева, директор прогнози в CCS Insight.
По нейните думи, за големи играчи като Samsung и Huawei, това ще бъде много удобна възможност да засилят натиска върху конкурентите и да укрепят своето лидерство на пазара.