Украинските компании, които създадоха или разшириха бизнеса си в Централна Европа след руската инвазия през 2022 г., променят фокуса си от бежанци към местни клиенти, като някои вече планират експанзия още по-на запад, пише "Ройтерс" в свой материал.

След като войната ограничи възможностите в родината им и на изток, включително Русия, украинските бизнеси започнаха да се появяват в съседните държави, първоначално насочвайки се към своите разселени сънародници - снабдявайки ги храна, напитки и услуги.

Украински предприемач инвестира €608 милиона в... птицеферма в Хърватия

Украински предприемач инвестира €608 милиона в... птицеферма в Хърватия

Устойчиви технологии и кръгова икономика

В Полша, където украинското население нарасна до над 1,5 милиона души, украинците са открили всеки десети нов бизнес през 2024 г., според бизнес асоциации и икономисти.

Lviv Croissants на Андрий Халицки вече има 12 магазина в Полша, след като стартира там преди две години. През октомври отвори първия си обект в Чехия, като част от стратегията за изграждане на географски разнообразен бизнес чрез разширяване на запад.

Веригата барове Piana Vyshnia се разраства до 15 локации в Полша и девет в други балтийски и източноевропейски страни. Групата планира да отвори обекти в Германия, Швейцария и Франция през 2025 г. и да възобнови присъствието си в Лондон.

Въпреки че украинската икономика отбеляза ръст през 2023 г. и вероятно ще се разшири през 2024 г., според министъра на икономиката Юлия Свириденко тя все още е само на 78% от размера си преди пълномащабната руска инвазия.

Над €175 милиона "печалба" от украинските бежанци за първата половина на годината отчита Чехия

Над €175 милиона "печалба" от украинските бежанци за първата половина на годината отчита Чехия

Размерът на предоставяната помощ зависи и от времето на престой

Доклад на Deloitte от март 2024 г. изчислява, че бежанците от Украйна ще добавят до 1,1% към БВП на Полша през 2023 г. и до 1,35% в дългосрочен план.

Други успешни украински бизнеси включват ресторантьорката Олга Копилова, която е отворила три заведения Czarnomorka в Полша и по две в Братислава и Виена. Кафе веригата Aroma Kava се премести в Полша през 2022 г. и оттогава се разшири до 10 локации, докато украинският производител на сладолед Three Bears купи полската компания Nordis.

Доставчикът на дигитални развлечения MEGOGO, който навлезе в Полша и Румъния през 2023 г., вече отчита Полша като втория си най-важен пазар, привличайки местни жители главно чрез семейно програмиране.

Културните сходства с Украйна направиха Полша естествена "база" за украинските бизнеси, но много от тях гледат отвъд най-голямата икономика в развиваща се Европа към много по-голям басейн от потенциални клиенти в Западна Европа.