Toyota Motor отново се превърна в най-големия автомобилен производител в света по продажби - позиция, която беше изгубила през последните пет години, предаде Bloomberg.

След като вчера станаха ясни данните за изминалата година, те показаха, че групата, в която участват още Daihatsu Motor и Hino Motors, е изтъргувала 9,53 млн. автомобила, което е с над 200 хил. повече, отколкото обявиха по-рано от Volkswagen.

Резултатите идват на фона на най-тежката година за автомобилните производители в цивилно време. Данните на Markit показват, че благодарение на спирането на производството заради блокирането на веригите на доставки и на затварянето на шоурумите по света, секторът е понесъл удар от 14% в сравнение с предходната година.

Конкретно в Европа, която е бастионът на продажбите на Volkswagen, пазарът пострада "безпрецедентно", според Markit. Ударът в Стария континент е бил от 24% на годишна основа, което доведе до срив на продажбите на концерна от Волфсбург с 15%, което е най-слабото представяне на компанията от Голямата рецесия насам.

Сред целите на новия главен изпълнителен директор Херберт Диес, който пое поста през 2018 г., обаче не е толкова увеличаване на продажбите, колкото увеличаване на доходността на компанията. Това е показател, по който Toyota води Volkswagen от години, а причината са по-високите производствени разходи на германския производител.

Погледът към другите региони по света показва, че пазарът в САЩ, на който Toyota се представя изключително силно от десетилетия, не понесе чак толкова тежък удар, колкото Европа. Там продажбите се свиха с 15% през миналата година, в резултат на което продажбите на японската компания глобално са надолу с 11% - над двойно по-нисък темп, отколкото тези на Volkswagen.

"Разбира се, броят на продадените автомобили беше по-нисък, отколкото през предходната година", каза говорителят на компанията Чисато Йошифуджи. "Но Toyota и партньорите ни успяха да вземат мерки, за да се борят с разпространението на вируса и можехме да продължим корпоративните си дейности и да поддържаме спада на управляемо равнище."

До 2020 г. Volkswagen успяваше да продаде повече автомобили от Toyota през всяка една година, с изключение на 2015 г. Прогнозата е, че навлизането на компанията в сферата на електромобилите все пак ще доведе до увеличаване на продажбите през настоящата година, въпреки че продължаващото затваряне на шоурумите и локдауна в много страни ще продължат да тежат на компанията.

Очаква се Toyota да продължи да се представя много силно в Япония и САЩ, а в Китай, която е най-големият автомобилен пазар на света, компанията ще се съсредоточи върху представянето на електромобили и хибриди, както и на SUV модели.