"Знаете, че в днешно време информацията е по-ценна от златото. И така, наличието на данни е новото злато в наши дни". Това ни казва Екатерина Недялкова, сайт лидер на Experian - компанията, която вече 20 години има присъствие в България и предотвратява финансови измами по цял свят.
Това, което Experian прави, е да използва тези данни и да подкрепя хората да подобрят своите кредитни резултати. Макар в България да не е толкова популярно, в световен мащаб това е от съществено значение. Компанията има опит с данни на 1,5 милиарда души в световен мащаб или почти 18% от световното население.
Само за миналата година Experian, с всички решенията, които предоставя на бизнеса, успява да предотврати финансови измами за над 12 милиарда долара.
Компанията има над 22 000 служители, работещи в повече от 32 държави, като в България те са около 1 000 души.
Източник: Experian
Experian идва и у нас през 2004 г. Няколко са основните етапи, през които преминахме през последните години, казва Недялкова.
Първият е свързан с уреждане на първите "бизнес единици", а няколко години по-късно Experian решава да инвестира в България, за да стане първият глобален стратегически център. "В момента имаме в пет в различни страни, но по това време беше първият", казва тя за операциите в България.
Вторият етап е този на разширяване. След като Experian реши да инвестира в България и създаде този глобален център, за компанията става наистина важна темата за служителите. Така разширява броя на хората, които са част от компанията с 220% за кратък период от време в периода 2014-2018-а.
Следва фаза на стабилизиране на операциите и осигуряване на бърз растеж, по време на който служителите достигат до 1000 души. "Сега сме в момента, в който бихме искали да стигнем до следващия етап - на зрялост", коментира Недялкова.
В последните години екипът на Experian е стабилен и увеличава приходите на местното дружество със 73%. За последните пет години с 40% се е увеличила и инвестицията на компанията в българския екип, като само за 2022 година Experian България отчита 34,4 милиона долара (63 милиона лева) инвестиция в своите служители. Днес българските екипи допринасят за продуктите и операциите на шест от всички девет региона, в които Experian развива дейността си.
Три години подред Experian е сертифицирана компания като чудесно място за работа.
Според Джъстин Хейстингс, който е главен оперативен директор Глобани "Човешки ресурси" в Experian, компанията има редица местни центрове за таланти по целия свят, включително България."България е една от ключовите за нас локации", коментира той.
Източник: Experian
Джъстин Хейстингс
По думите на Хейстингс на пазара има невероятно предлагане на таланти, както и много добра интернет свързаност в България. "Близостта на часовата зона, особено до нашите пазари в EMEA и нашия пазар в Обединеното кралство, е очевидно предимство за нас", заявява той.
"Признати сме в 22 страни като чудесно място за работа. Получихме това уверение още първия път, когато направихме проучването - преди три години. Общата ангажираност на служителите е 83%, в световен мащаб. Има ръст с 5% годишно", коментира той.
Екипът в България преминава средно 28 000 часа обучения годишно, а 32% от служителите в местния офис се развиват кариерно в компанията всяка година, преминавайки на нова позиция. Само за 2021 и 2022 година българското дружество увеличава с 45% инвестицията в обучение и развитие на своя екип. Следващата стъпка на компанията в обучението и развитието на служителите е Experian University - нова глобална вътрешна платформа за обучение.
Experian University се състои от редица академии, фокусирани върху разнообразие от теми. Платформата стартира през февруари 2024 година с три академии - GenAI, Cloud и "Основни умения" (Core Skills). Само през 2024 година предстои стартирането на още три академии.
Компанията се фокусира и върху това как "отглежда" лидери. "Ефективността има голямо влияние върху културата на една организация. И така измерваме нашата лидерска ефективност. В световен мащаб тя е 86%, но всъщност в България са 89% и това е страхотно и се гордеем с тази статистика", заяви Хейстингс.
Култура на равенство, многообразие и приобщаване
Основният двигател зад това е приобщаване и ангажираност на така наречените employee resource groups, или групи от служители, обединени от сходни интереси в подкрепа на различни каузи.
"В Experian Bulgaria имаме 47% жени на мениджърски роли. 66,7% от най-старшите ни роли в локацията са заети от жени. Офисът тук е в Топ 5 в глобалната група на Experian по брой наети жени в мениджмънта спрямо всички офиси на компанията с над 400 души", подчерта по време на събитието Уил Люис, който главен директор "Равенство и многообразие и привличане на таланти".
Източник: Experian
Уил Люис
За последните три години служителите на Experian България са дарили над над 56 хиляди лева на различни организации, изпълняващи дейност в полза на обществото. таланти.
"Усилията ни са и ще продължат да бъдат насочени към увеличаване на добавената стойност, която българският офис създава за глобалния бизнес на Experian. За да постигнем това, се фокусираме върху надграждане на знанията и компетенции на екипа тук", заяви Екатерина Недялкова.