Технологична иновация, която е помогнала на пилотите да управляват изтребителите по време на Втората световна война, сега е в сърцето на спор между авиокомпаниите и телекомите в САЩ заради 5G, разказва The New York Times.

Във вторник AT&T и Verizon се съгласиха да ограничат 5G около летищата, след като авиокомпаниите предупредиха за възможни смущения, които биха причинили неизправност на жизненоважно устройство на борда на самолетите. Преди постигането на споразумението бяха спрени множество международни полети към САЩ, като част от тях вече са възстановени.

Въпросното устройство е висотомерът (или още алтиметър от англ.). Той е разработен през 20-те години на миналия век, но все още играе ключова роля в самолетите като помага на пилотите да се ориентират за височината, на която летят. В някои самолети измерванията от него се предават директно в други автоматизирани системи, които работят и без намесата на пилотите. Експертите посочват, че 5G системите на AT&T и Verizon работят на подобни честоти.

Телекомуникационните експерти твърдят, че рискът е почти нулев, а авиационният бизнес е имал години да се подготви за него.

Висотомерът е патентован от Лойд Еспеншийлд, изобретател с 40 години стаж в Bell Labs, развойното подразделение на AT&T. Устройството работи като изпраща радио вълни, за да определни местоположението на самолета спрямо земята и други обекти.

В случай, че вълните не се върнат или не могат да бъдат различени, то висотомерът може да покаже грешно изчисление или изобщо да спре да работи, казва Питър Лем, бивш инженер в Boeing. Неработещ висотомер може да даде погрешни предупреждения за несъществуваща заплаха или пък обратното — системите да не проработят, когато има опасност.

Пилотите разчитат на системата, когато видимостта е лоша — например при мъгла. Но обичайно висотомерът не се използва при кацане, което кара и повечето телекомуникационни експерти да смятат, че притесненията на авиокомпаниите са прекалени.

Едно от най-големите притеснения на експертите е, че неработещият висотомер може да предизвика серия от грешки в автоматизираните системи. Най-голям проблем може да има с Boeing 787 — по-голям самолет, използван при дълги международни полети. Висотомерът е ключова част от системата му за кацане и данните от него активират обратната тяга, която забавя самолета след кацането му. Според Лем функцията е автоматизирана, което означава, че пилотите не могат да я активират ръчно.

Решението на AT&T и Verizon да ограничат новите 5G мрежи в рамките на около три километра около летищата засега ще облекчи притесненията. Но 5G се подготвя от години и въпросът е защо авиолиниите и регулаторите не са разрешили проблема по-рано.

Авиоиндустрията работи по нови висотомери, които обаче скоро няма да влязат в употреба. Междувременно регулаторите в САЩ ще тестват всички модели самолети, като вече са одобрили употребата на 62 процента от тях в страната.

Защо в Европа не се говори по темата?

За разлика от САЩ, в Европа никой не повдига този въпрос: 5G мрежите вече работят, а самолетите излитат и кацат през проблем.

Регулаторът European Union Aviation Safety Agency (EASA) казва пред CNN, че няма данни за инциденти, предизвикани от 5G. Същото заяви във вторник и британският регулатор.

Всичко се крие в техническите детайли.

Телекомите в САЩ пускат 5G в спектъра между 3,7 и 3,98GHz. Но на Стария континент 5G услугите използват по-бавния спектър между 3,4 и 3,8GHz. В същото време висотомерите в самолетите използват вълните между 4,2 и 4,4GHz. И именно заради по-големия буфер в Европа притеснения няма.