Разумното поведение на пътя е ключът към намаляването на произшествията, казва  Радостина Хаджийска, директор "Правни и корпоративни въпроси" в "Каменица" АД. Тя е част от екипа на компанията от началото на 2016 г., като през март 2020 г. поема управлението на правния отдел. Преди това има опит и във външното правно консултиране.

Най-голямата социално отговорна кампания на "Каменица" АД - "Алкохолът е лош шофьор" - тази година стартира за четиринадесети път. Кампанията поставя във фокуса на общественото мнение отговорната консумация и разумното поведение на пътя. С новото си мото "Мисли трезв0%, преди да седнеш зад волана" тя отново повдига важни за нашето общество въпроси. За да разберем повече за кампанията, разговаряме с Радостина Хаджийска, директор "Правни и корпоративни въпроси" в "Каменица" АД.

- Г-жо Хаджийска, кампанията "Алкохолът е лош шофьор" е резултат от дългосрочната политика за устойчиво развитие на "Каменица" АД. Как се роди идеята за нея?

Политиката ни за устойчиво развитие е ориентирана в две основни насоки - хора и планета. Тя се базира на три стълба - отговорна консумация, устойчиво производство и принос към обществата, в които развиваме бизнеса си. Разбира се, тези ценности заложихме и в стратегията на кампанията "Алкохолът е лош шофьор", която вече 14 години е наша кауза и част от ДНК-то на компанията. Идеята се заражда през 2008 г., когато се провежда и първото издание. Като една от водещите пивоварни компании на пазара, която произвежда алкохолен продукт, "Каменица" АД застава зад каузата да промотира отговорна консумация и поведение на пътя по един активен и социално ангажиран начин. Бирата е едно от малките удоволствия в живота, както ние я наричаме, и можем да ѝ се насладим напълно само когато е съпроводена с умерена употреба. Началото на кампанията е свързано и с това, че през 2007 г. бяхме единствената пивоварна компания, която реагира положително на призива на Министерството на транспорта и Европейската комисия и заедно с други отговорни компании се присъединихме към принципите на Европейската харта за пътна безопасност. Смело мога да заявя, че кампанията се развива успешно вече повече от десетилетие, което показва нейната необходимост. Благодарение на нашите традиционни партньори от Министерството на вътрешните работи, в лицето на Главна дирекция "Национална полиция" и отдел "Пътна полиция", Българския Червен кръст и Съюза на българските автомобилисти посланията ни за отговорно шофиране и разумно поведение на пътя достигат още повече хора.

Снимка 579559

- Разкажете ни как се развиваше кампанията през тези 14 години?

През годините реализирахме редица активации и инициативи, с които обърнахме внимание на проблемите с шофирането след консумацията на алкохол. Сред тях бих откроила използването на т.нар. алкохолни очила. С тях всеки проявил интерес можеше реално да изпита усещането да кара автомобил под влиянието на алкохол и да види как се променят реакциите на водача. Очилата можеха да симулират различно съдържание на алкохол в кръвта. През годините дарявахме алкохолни очила на нашите партньори от Българския Червен кръст, за да ги използват в курсовете за обучение на кандидати за шофьори. По този начин над 250 000 нови водачи са изпробвали очилата и знаят, че не трябва да се сяда зад волана след употреба на алкохол. Този урок е особено ценен за хората в младежка възраст, придобили наскоро правоспособност. Също така предоставихме възможност на посетителите на заведения доброволно да направят тест за алкохол и сами да вземат важното решение да не сядат зад волана. За нас образователният момент в кампанията е много е важен, затова обръщаме внимание и на младите хора, станали наскоро шофьори, които все още нямат установени навици и култура на шофиране. Специално за тях, в едно от предишните издания, създадохме мобилна апликация, която да тества психологическите им профили.

Развивайки във времето "Алкохолът е лош шофьор", ние не само се стремим да информираме обществото по важните въпроси с инцидентите на пътя, а и да допринасяме за положителната промяна. Искаме да анализираме проблемите и да се опитаме да дадем алтернативи. Затова и през годините инициирахме редица изследвания, които отчитат кои са най-сериозните проблеми пред безопасността на движението по пътищата в страната.

През предизвикателната 2020 г., поради ограничителните мерки, фокусирахме кампанията основно в социалните и дигитални медии и създадохме специална песен - "Ключът е в теб", която да достигне до по-младата аудитория. Успяхме да задържим интереса на младежите и през следващата година, когато използвахме графитите като основна визуална част на кампанията.

Важно е да отбележа, че освен нашите партньори през годините каузата припознаха като своя и различни популярни личности, сред които трикратната европейска рали шампионка Екатерина Стратиева, българският автомобилен състезател Петър Гьошев, актьорът Захари Бахаров, както и много медии и инфлуенсъри.

Снимка 579558

- Какво можем да очакваме тази година?

Тазгодишното издание на кампанията стартира съвсем скоро, а във фокуса, разбира се, отново е информиране и ангажиране на обществото с отговорната консумация и безопасността при движение по пътищата, за да можем да допринесем към намаляването на произшествията вследствие употреба на алкохол. Тази година имаме ново мото и то е "Мисли трезв0%, преди да седнеш зад волана", с което развиваме и допълваме нашите послания за разумното поведение на пътя. За нас е от изключително значение да напомняме на хората колко е важно да бъдат внимателни и отговорни на пътя не само към личния си живот и здраве, но и към тези на околните. Затова не спираме да търсим съмишленици сред институциите, медиите, влиятелните личности в обществото, както и сред други отговорни компании, защото само заедно и обединени можем да превърнем темата за отговорното шофиране в съзнателен избор за всеки от нас.

Тази година разработихме и специална алтернатива за моментите, в които бихме искали да изпием по бира, но ни се налага да шофираме след това - това е напълно безалкохолната Каменица 0.0%. Чрез специалната cold contact технология успяхме да запазим автентичния хмелов вкус, както и богатата и мека пяна. Със сигурност любителите на бирата ще са щастливи да знаят, че вече няма нужда да се лишават от любимата си напитка по време на работен обяд, след спорт или когато трябва да шофират. Можем да кажем, че това е най-добрата безалкохолна Каменица до момента на пазара.

- Защо според Вас са важни и необходими подобни инициативи?

Мисля, че числата говорят най-добре, а данните на МВР от началото на годината до средата на юни т.г. показват, че са регистрирани 2477 тежки ПТП със загинали и ранени, което в сравнение със същия период за миналата година е с 310 повече. Факторите за катастрофите са много, но най-важният и основен е неспазването на правилата на движение, сред които е и несъобразяването със забраната за управление на МПС след употреба на алкохол. Пренебрегването ѝ е причина за 169 ПТП от началото на годината до средата на юни с 91 пострадали. В тази черна статистика най-честите нарушения са на водачите между 25- и 64-годишна възраст. Затова с кампанията ние ще продължим да напомняме колко важно е да сме разумни и в добра кондиция, сядайки зад волана, защото това е наша отговорност както лично, така и като част от обществото. От нашето отношение към шофирането зависи ние и останалите участници в движението да сме здрави и да имаме повече радостни моменти с близките и семейства ни. Понякога всичко започва с това да бъдем трезви, качвайки се в автомобила, и с ясно съзнание и усещане за случващото се наоколо. "Алкохолът е лош шофьор" е кауза за всички нас и ние ще продължаваме да я развиваме до момента, когато вече няма нужда от подобни кампании.