Току-що приключилият 18-ти Национален конгрес на Китайската комунистическа партия (ККП) обеща да изгради Китай като умерено благоденстващо общество до 2020 година.

Ако тази амбициозна цел бъде реализирана, ще създаде златна възможност за предприемачите и инвеститорите от цял свят, пише в коментара си агенция Синхуа.

В продължение на 30 години Китай неотклонно полагаше усилия да се превърне от икономически изолирана страна в пазарно ориентирана и отворена икономика, и отбеляза доста похвални постижения.

Китай стана втората по големина икономика в света, най-големият производител и износител, и притежател на най-големите в света валутни резерви.
Докато най-големите световни икономики все още се борят да намерят изход от лабиринта на дълговете и фискалните пъзели, Китай успява да бъде важен двигател за стимулиране на регионалния и световен икономически растеж.

Освен това, когато Китай постигне задачата си за още по-голямо разширяване на своята икономика, потребителската сила на населението на страна ще нарасне значително.

В програмната си реч пред 18-я Национален конгрес на ККП Ху Дзинтао заяви, че до 2020 г. Китай ще удвои своя БВП спрямо 2010 г. и дохода на глава от населението на жителите както на градовете, така и на селата.

Това е първият път, когато в плана за бъдещото развитие на страната Китай подробно очертава своята цел по отношение доходите на глава от населението.
И този акцент за повишаване доходите на населението, поставен в пътната карта на Китай за просперитета, е в съответствие с ангажимента на страната за промяна на модела на растеж към такъв, задвижван повече от потреблението.

В резултат на това, до 2020 г. около 600 милиона китайци ще се присъединят към средната класа, както беше предвидено по-рано през ноември от Китайския институт за реформа и развитие, който е правителствен мозъчен тръст.
Разполагайки в по-големи суми, тази нараснала армия китайци от средната класа ще харчи повече, включително за луксозни стоки от световни марки.

Според Световната асоциация за луксозни стоки и услуги, към края на 2011 г. общите разходи на китайските потребители на пазара на луксозни стоки, с изключение на закупуването на частни самолети, яхти и лимузини, са достигнали 12.6 милиарда щатски долара, което прави Китай най-големия потребител на луксозни стоки в света.

Базираната в Хонконг инвестиционна банка CLSA Asia-Pacific Markets прогнозира по-рано тази година, че към 2020 г. китайските потребители ще купуват 44% от луксозните стоки, които се продават в света, което е с 15% повече спрямо 2010 г.

Същевременно, ККП обеща и да подобри системата за социално осигуряване, тъй като тя води Китай напред. Подобрената мрежа за социална сигурност също така ще спомогне за намаляване на притесненията сред обикновените китайци по отношение на високите разходи за медицина и образование, като по този начин ще ги насърчи да харчат повече.

Нарастващата покупателна способност на китайския народ би означавала увеличаващи се печалби на търговците на дребно и на производителите в Китай и в чужбина, което на свой ред още повече ще съживи слабия растеж на глобалната икономика.

Умерено благоденстващ Китай също така ще означава по-справедлив и добре регулиран пазар, и подобрена финансова система за чуждестранните компании, които търсят възможности за бизнес в страната.

Освен това, тъй като Китай се стреми да ускори процеса на урбанизация, нарастващото търсене на енергия и суровини в страната ще бъде от голяма полза и за мудния световен пазар на стоки.

Според работен документ на Международния валутен фонд от 2012 г., озаглавен "Влиянието на Китай върху световните пазари на стоки", през 2010 г. потреблението на Китай е включвало около 20% невъзобновяеми ресурси като метални руди, 23% основни селскостопански култури и 40% основни метали.

В документа е направен извода, че развитието на глобалния пазар на стоки все повече ще бъде определяно от Китай.

Засегнатата от кризата световна икономика отчаяно се нуждае от двигател на растежа и, за щастие, умерено проспериращ Китай може да осигури този тласък.