Днес Европейската комисия очерта серия от действия за справяне с маркетинговите измами, като например заблуждаващата реклама от издателства на фирмени указатели. Целта е да се осигури по-добра защита на фирми, специалисти и неправителствени организации в Европа от непочтени търговци, използващи подвеждащи търговски практики, като например предлагане на привидно безплатна актуализация на данни във фирмен указател, за която след това потребителите биват таксувани годишни такси, съобщи пресслужбата на ЕК.

Малките предприятия са особено уязвими по отношение на мошеници, които често действат под юрисдикцията на друга държава от ЕС и така затрудняват правоприлагането. Поради тази причина Комисията обяви плановете си за подсилване на действащото законодателство с цел изрично забраняване на практики като прикриването на търговски намерения при кореспонденция и по-строго прилагане на правилата при трансгранични случаи.

„Само строги общоевропейски правила ще ни позволят да се преборим с измамите, насочени към предприятията, и да попречим на виновниците да се крият в чужбина. Това е причината да представим този подробен план днес. Практиките, свързани с фалшиви фактури, заблуждаваща реклама на фирмени указатели и други подобни измами трябва да бъдат спрени. Малките предприятия са гръбнакът на европейската икономика и не могат да си позволят да губят пари заради измамници. Решени сме да подобрим сигурността на бизнеса в Европа", каза заместник-председателят Рединг, комисар на ЕС в областта на правосъдието.

Всеки ден предприятия, професионалисти и организации на гражданското общество в ЕС стават жертва на маркетингови измами под формата на невярна или заблуждаваща информация за услугата, маскирани като фактури оферти, подвеждащи формуляри за актуализация на данни във фирмени указатели и др. Статистиката показва нова тенденция, която може да засегне бизнеса по целия свят. Твърди се, че с разпространението на масовия маркетинг най-известните оператори на заблуждаващи указатели могат да изпращат до 6 милиона формуляра годишно.

Изчислено е, че финансовите щети за всяко отделно предприятие в резултат от подобни измами са между 1000 и 5000 евро годишно. 23-те милиона малки и средни предприятия в Европа представляват 99 % от предприятията в ЕС и са създали 85 % от нетните нови работни места в ЕС от 2002 до 2010 г. Те са двигателят на икономическия растеж и правата им трябва да бъдат защитавани.

Ето защо бе публикува стратегия на ЕК, в която подробно са описани бъдещите действия за подобряване на защитата на предприятията. Те са следствие от проучване на Европейския парламент и обществена консултация, при които големи и малки предприятия от всички сектори настояха за засилена защита на равнище ЕС от подвеждащи маркетингови практики. 84 % от анкетираните подкрепиха създаването на общоевропейско законодателство срещу най-вредните търговски практики, засягащи предприятията.