Милиони ресторанти са затворени, докато коронавирусът върлува из целия свят, а пред доставчиците и ресторантите има огромно предизвикателство: да намерят нови клиенти или да затворят бизнесите.

Търговците на едро с плодове и зеленчуци, които продават прясна продукция в най-добрите ресторанти в Лондон и Ню Йорк преди избухването на коронавирус, преразглеждат своите бизнес модели и продават директно на клиентите.

За тяхно щастие търсенето на домашно приготвени ястия никога не е било по-голямо. Продажбите на хранителни стоки в Обединеното кралство скочиха с 20% през март до рекордните 13,3 милиарда долара, според доставчика на данни Kantar, докато потребителите се втурват да се запасят.

САЩ: 44% от ресторантите са затворили временно, а 3% - завинаги

САЩ: 44% от ресторантите са затворили временно, а 3% - завинаги

Повечето обекти вече са започнали съкращенията, а над 50% от тях ще уволняват служители и през следващия месец

Тъй като някои рафтове на супермаркетите са празни и онлайн доставчиците на хранителни стоки са затрупани, доставчиците на ресторанти намират множество нови купувачи.

Дейвид Визик, директор във Федерацията на дистрибуторите на едро на Обединеното кралство, заяви, че около 70 от членовете му са създали услуги за доставка по домовете. Много от техните клиенти купуват хранителни стоки онлайн за първи път, каза той и добави, че някои фирми дори приемат поръчки по телефона от по-стари клиенти.

Reynolds, семеен магазин за плодове и зеленчуци, който доставя на някои от водещите вериги в Обединеното кралство, заяви, че стартира доставки по домовете, от която потребителите да се възползват.

Сега вместо пресните продукти в насипно състояние, които обикновено биха отишли ​​в скъпи ресторанти със звезди Мишлен, пътуват към домовете на хората.

На много места по света храната поскъпва бързо. И икономистите са притеснени

На много места по света храната поскъпва бързо. И икономистите са притеснени

Заради забавящия се темп на ръста на икономиката централните банки едва ли ще реагират със затягане на политиката

Компанията за доставки Smith & Brock обикновено доставя храни на луксозни хотели като лондонските Hotel Café Royal и The Lanesborough, както и ресторанти със звезда от Мишлен като Le Gavroche. Сега компанията е преминала към поръчки от домакинствата чрез WhatsApp и доставя около 1200 кутии с пресни плодове, зеленчуци и млечни продукти на ден, което дава възможност да наеме работници.

Ресторанти

Кафенетата и ресторантите също променят бизнес моделкте си, за да оцелеят. Доставката е една от възможностите, но е скъпа. Продажбата на хранителни стоки е начин да се избегне този проблем.  Така те се превръщат в магазини за храна. Отварянето на временни магазини за хранителни стоки помага да се увеличи броят на супермаркетите в страната.

Британските рибари също преобразуват бизнесите си. Бен Кинг, основател на Pesky Fish, онлайн магазин, който обикновено свързва британските рибари директно с ресторанти в Лондон, казва, че има по над 4500 поръчки дневно.

Ежедневните му продажби на домакинства в града сега надминават това, доставките, които е правил за период от една седмица преди коронавируса, каза Кинг.

Надеждата е, че тези продажби ще задържат рибарите в бизнеса, докато ресторантите не се отворят отново. Експортните цени за риба, се понижиха до 80% след налагането на блокировки в Испания и Италия.

За повечето търговци на едро доставките по домовете няма да заменят всичките им приходи от преди, но поне ще ги задържат от мерки като временно освобождаване на работници, но ще им позволят да продължат продължат бизнеса си. "Става въпрос за влагане на малко пари в бизнеса", каза Визик. "Те не могат да оцелеят вечно така."

Ще продължат ли доставките до дома?

След като потребителите свикнат да доставят прясна продукция директно до входната им врата, техните навици за пазаруване и хранене могат да се променят за постоянно.

"През следващите 12 до 24 месеца нивото на търсене на прясна храна с доставка до дома ще бъде по-високо, отколкото преди шест месеца, независимо какво се случва с ресторантите", заявяват търговци . "Мисля, че хората ще намерят повече радост в готвенето и яденето у дома и ще го вградят като навик в живота си."

Компанията за хранителни стоки Hello Fresh, каза в изявление, че очаква приходите за първото тримесечие да бъдат над 60% по-високи от същия период на 2019 г. поради увеличеното търсене на клиенти.

"Сигурен съм, че когато забраната бъде отменена, хората ще искат да излязат и да се насладят на чаша вино и нещо приятно за хапване", заяви съоснователят на Smith & Brock Джо Фоулър. Но тогава хората може да избират да купуват повече от свежите си продукти от местни доставчици. "При условие, че има търсене, ние ще продължаваме да извършваме доставки у дома", каза той.