Увеличението на тол таксите за тежкотоварните автомобили ще се въведе поетапно, съобщиха от регионалното министерство.

Така от 1 юли тежкотоварният трафик ще се таксува реално за преминаване по втори клас пътища. В момента второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но е с нулева ставка.

320 милиона лева: Как тол системата в България рязко поскъпна двойно

320 милиона лева: Как тол системата в България рязко поскъпна двойно

Тя трябвало да се "реконфигурира" и да се обучават служители само десет месеца след пускането ѝ

От същата дата се предвижда да бъде въведено половината от планираното досега увеличение. Втората стъпка - за останалите 50% от увеличението - ще влезе в сила от 1 януари 2023 г. Тогава ще бъде достигнат общият размер на предложеното през април тази година увеличение на тарифите.

От 2023 г. ще бъдат намалени цените на всички винетки

Това предвижда проектът за изменение на Тарифата за таксите за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. Вицепремиерът Гроздан Караджов представи промените на среща с превозвачите.

Северна България е заложник на новата тол система

Северна България е заложник на новата тол система

Анализ на ИПИ

"Предложението ни за плавно увеличение на тарифите е, за да изпълним искането на превозвачите за предвидимост. Първоначалното ни предложение, предвид двете години, в които тежкотоварният трафик плащаше нулеви ставки за второкласната пътна мрежа, наистина изглежда значително. Затова смятам, че е правилно да го въведем на две стъпки. Диалогът с бранша ще продължи", категоричен беше министър Караджов.

Догодина ще бъде обърнато съотношението на приходите в тол системата. Тогава тежкият трафик ще започне да заплаща 2/3 от приходите, а леките автомобили - 1/3 и така ще се възстанови справедливият принцип този, който ползва и руши повече, да заплаща повече.

При варианта на поетапно увеличение на тол таксите се предлага от 1 юли тази година автомобилите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екокатегорията си, да плащат между 6 и 9 стотинки за изминат километър по автомагистрала. Тарифата за движение по пътища първи клас ще е между 5 и 8 стотинки на километър, а за второкласните пътища - между 2 и 3 стотинки. За тези превозни средства от 1 януари 2023 година ставките се предвижда да бъдат съответно между 10 и 13 стотинки за магистрала, между 6 и 9 стотинки за първокласен път, а за второкласните пътища - между 4 и 7 стотинки на километър.

"Голямата ТОЛ-измама", "Как да си "внесем" автомобилен завод"

"Голямата ТОЛ-измама", "Как да си "внесем" автомобилен завод"

От 1 юли автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 16 и 20 стотинки за магистрала. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 13 и 17 стотинки на километър, а по пътища втори клас - между 9 и 11 стотинки. За тези товарни автомобили от 1 януари 2023 г. тарифите ще бъдат от 26 до 30 стотинки за километър преминаване по автомагистрала, между 22 и 25 стотинки за пътища първи клас и между 19 и 23 стотинки за второкласните пътища.

При автомобилите над 12 тона с 4 и повече оси цената на километър от 1 юли т. г. ще е в границите от 15 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 32 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала. От 1 януари догодина цената ще е от 29 стотинки за второкласен път за най-високия евро клас и 43 стотинки за изминаването на километър по автомагистрала за товарен автомобил категории ЕВРО 0, I, II.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона от 1 юли ще плащат между 1 и 5 стотинки за километър, а от 1 януари догодина между 2 и 8 стотинки. Тези с тегло над 12 тона - между 1 и 6 ст./км от юли и между 3 и 9 ст./км от догодина.

Остава в сила предложението за по-ниска цена на винетните стикери от 1 януари 2023 година. Вместо 97 лева шофьорите ще заплащат 87 лева за годишна винетка.