Румънската Национална компания за администрация на пътната инфраструктура (CNAIR) пусна движението по последните километри от трасето Питещ - Куртя де Аржеш на магистрала А1 Сибиу - Питещ. Румъния достига по този начин мрежа от почти 1300 километра високоскоростни пътища, съобщава Кристиан Пистол, генерален директор на CNAIR.

Това е първото откриване на магистрала през 2025 г. за северната ни съседка. То идва повече от два месеца предсрочно - срокът беше 31 август.

Над 1100 км магистрали в Румъния след разширение от 140 км през 2024-та

Над 1100 км магистрали в наша съседка, но една четвърт от пътищата й са още на чакъл

Магистралите представляват 6,3% от националните пътища

Според Пистол националната мрежа от високоскоростни пътища, която в момента е в експлоатация, достига 1298 км. Ако се запази настоящият ритъм на работа, в края на тази година Румъния ще надхвърли 1500 км високоскоростни пътища.

За сравнение, България може да претендира за 1047 километра скоростни пътища, но в рамките им имаме само две напълно завършени магистрали ("Тракия" и "Марица") и нито един напълно готов скоростен път. За последните 8 години у нас са завършени едва около 130 км магистрали.

Планинската магистрала

В момента се работи по други 3 секции на магистрала Сибиу-Питещ (А1), част от паневропейски коридор 4:

  • Секция 4 (Куртя де Аржеш-Тигвени): 9,86 км. Договорният срок за завършване е 2027 година, но при настоящия ритъм на работа е възможно движението да бъде открито по-рано (2026).
  • Секция 3 (Корнету-Тигвени): 37,40 км. Договорният срок за завършване е 2028 година.
  • Секция 2 (Боица-Корнету): 31,33 км. Договорният срок за завършване е 2028 година.

Трите секции с обща дължина 78,8 км са част от планинския участък на магистрала Сибиу - Питещ, първата магистрала в Румъния, която ще пресече Карпатите.

Румъния се готви да пусне 300 км магистрали и скоростни пътища през 2025-а

Наша съседка се готви да пусне 300 км магистрали и скоростни пътища през 2025-а

Голяма част от тях ще се строят от една фирма

Секция 1 Сибиу - Боица, която вече е въведена в експлоатация, е построена от австрийската компания Porr, която изпълнява и работи по секция 4 Тигвени - Куртя де Аржеш, включваща първия истински магистрален тунел в Румъния.

Секция 2 Боица - Корнету се строи от турското обединение Mapa - Cengiz, докато италианската WeBuild изпълнява секция 3 Корнету - Тигвени и завършената секция 5 Питещ - Куртя де Аржеш.