Около 200 километра магистрали и скоростни пътища са били въведени в експлоатация в Румъния през 2023-2024 г., става ясно от отчет на транспортния министър на северната ни съседка Сорин Гриндяну, цитиран от economica.net.

Според представители на пътната агенция на страната има възможност до края на годината да бъдат завършени още 100 километра по три магистрали.

Намаляват скоростта по магистрали и пътища: ТОЛ камерите вече ще служат за налагане на глоби от МВР

Намаляват скоростта по магистрали и пътища: ТОЛ камерите вече ще служат за налагане на глоби от МВР

Какво още предвиждат промени в закона за движение по пътищата?

Гриндяну, който си беше поставил за цел за две години да тръгне движението по 250 км магистрали и скоростни пътища, се похвали, че Румъния вече разполага с почти 1200 км от този тип трасета.

От началото на тази година са пуснати в експлоатация почти 120 км - по магистрали A3 и A7, скоростния път Крайова - Питещ, южната дълга на външния ринг на Букурещ (който също е със статут на магистрала - A0) и други.

Допълнително, в напреднала фаза е работата по северната част от A0, участъка Сибиу - Питещ по A1 и два по A7 - Плоещ - Бузъу и Бузъу - Фокшани. Както отбелязва румънското издание, последните две трасета е по-слабо вероятно да станат готови в рамките на настоящата година.

А у нас?

Пътните проекти в България станаха "заложник" на политическата турбуленция през последните години. Още през 2021 г. работата по много от тях замря на фона на установени мащабни нарушения на закони и процедури.

Търсенето на начин строителството все пак да продължи, но и да се приведат проектите към законовите и пазарните реалности отне няколко правителства.

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Изпълнителният директор на Института за икономическа политика Ясен Георгиев пред Money.bg

Така основното, с което можем да се похвалим по отношение на пътищата през последните две години, е завършването на важния тунел "Железница" по АМ "Струма", който върви заедно с 5-километрово ново магистрално трасе.

По АМ "Хемус" даже участъкът от Боаза до Луковит все още не е напълно сигурно, че ще бъде готов до края на 2024 г. - говорим за 15,4 км. АМ "Европа" също мина през големи забавяния и, макар да трябваше да стане готова преди година, все още се строят последните 16,5 км между Сливница и околовръстния път на София.

По скоростния път Видин - Ботевград бяха пуснати 13,6 км между Макреш и Бела. Отново в Северозапада трасето между Мездра и Ботевград няма да е готово поне още близо половин година заради установени множество свлачища.