Министерският съвет предлага ключови промени в Закона за движение по пътищата. Проектозакона е публикуван на страницата на парламента.
Една от съществените промени е ограничаването на скоростта по автомагистралите в страната. От документа става ясно, че предложението тя да се намали за масовите автомобили - категория В от сегашните 140 км./ч. на 130 км./ч., предлага се да бъде и ограничена скоростта по скоростните пътища - от 120 км./ч. на 110 км./ч.
В мотивите към законопроекта е записано, че превишената и несъобразена скорост е причина за една трета от ПТП със загинали в Европейския съюз. По данни на European Transport Safety Council (ETSC) - Европейският съвет за транспортна безопасност, повече от 2100 човешки живота могат да бъдат съхранени всяка година, ако средната скорост на придвижване по европейските пътища се намали само с един километър в час.
"Автомагистралите са пътища с висока максимално допустима скорост и висока интензивност на движението. Въпреки това средно около 8% от всички загинали в пътни инциденти в ЕС губят живота си вследствие от ПТП, възникнало на автомагистрала. В България, в периода от 2010 г. до 2022 г. по автомагистрали са загинали 561 души. С увеличаването на максимално допустимата скорост на 140 км/ч през 2012 г. и разширяването на автомагистралната мрежа в страната броят на загиналите по тези пътища като дял от всички загинали се увеличава от 3-5% на 9-10%. През 2021 г. трагичният пътен инцидент с автобус, възникнал на АМ "Струма", повиши този дял до 13%", пише в документа.
С изключение на Германия, където по-голямата част от автомагистралната мрежа има единствено препоръчителна максимална скорост от 130 км/ч, в Европа, освен в България, единствено в Полша има максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч. С цел намаляване и ограничаване тежестта на пътнотранспортния травматизъм по автомагистралната мрежа в много от страните тази скорост е 130 км/ч, а в някои е дори 120 км/ч. В цяла Европа продължава тенденцията за понижаването ѝ, включително до 100 км/ч.
Освен ограничението на скоростта законопроектът предвижда още няколко по-съществени промени.
Въвеждат се нормативни изисквания и регламентация на нарушение на средна скорост, като за място на нарушението при установяване на превишаване на средната скорост се счита участъкът от пътя, за който е установено нарушението. Предвижда се нарушения за средна скорост да могат да бъдат установявани чрез техническите средства на електронната система на Агенция "Пътна инфраструктура" - ТОЛ системата.
Контрол на средната скорост ще се осъществява, като се съобразяват ограниченията на скоростта за съответните участъци, в които ще се осъществява контрол - ще се избират отсечки с еднакво ограничение, за които са налице данни за често настъпване на пътнотранспортни произшествия, в които водачите са склонни да извършват нарушения на ограничението на скоростта.
Проектът предвижда регламентиране на зони, в рамките на които да важи ограничаване на скоростта от 30 км/ч за всички пътни превозни средства.
С цел натрупване на повече опит за управление на МПС под надзор на отговорен възрастен, със законопроекта се предлага възможност моторно превозното средство от категория В да се управлява от водач, навършил 17-годишна възраст, с придружител.
Предлага се отмяна на изискването за поставяне на стикер на знак за сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и да се носи контролен талон към знака.
glider
на 08.04.2024 в 18:47:15 #2*** са всъщност п.е.али, ама не тези, за които си мислят "политкоректните" модератори, а другите, посредством които се упрявлява всяко МПС. Аман от наколенкаджии.
glider
на 08.04.2024 в 18:15:05 #1Д..ба и кретените! "...C цeл нaтpyпвaнe нa пoвeчe oпит зa yпpaвлeниe нa MΠC пoд нaдзop нa oтгoвopeн възpacтeн, cъc зaĸoнoпpoeĸтa ce пpeдлaгa възмoжнocт мoтopнo пpeвoзнoтo cpeдcтвo oт ĸaтeгopия B дa ce yпpaвлявa oт вoдaч, нaвъpшил 17-гoдишнa възpacт, c пpидpyжитeл." И ако, въпреки наличието на дясната (може и на лявата - зависи от волана) седалка на "отговорен възрастен" 17 годишният вземе и напави беля? Какво правим тогава? Кой ще отговаря - водачът, придружителят или и двамата солидарно? Това не ти е учебен автомобил с втори чифт ***, посредством които инструкторът, ако си е на мястото, може да предотврати ПТП, или поне тежко такова във всеки един момент.