Черна Гора се сблъсква с проблем, който заплашва да провали икономиката на малката държава. Проектът, който може да постави Черна гора в ситуация на дългова криза, е строителството на магистрала, свързваща град Бар на брега на Адриатическо море със съседна Сърбия. Той е финансиран от Китай.

Магистрала е разделена на няколко части, а финансирането от китайска страна покрива само първите 41 км.

Правителството вече е изхарчило 944 милиона долара китайски заеми, за да завърши първия участък от пътя. Сметките сочат, че участъкът е сред най-скъпите в света, а пътят все още не води до никъде.

Да пътуваш по магистрала в тази балканска страна е по-скъпо, отколкото в Германия и Великобритания

Да пътуваш по магистрала в тази балканска страна е по-скъпо, отколкото в Германия и Великобритания

Това са държавите с най-скъпи тол такси

Трябва да бъдат построени още близо 130 километра, което ще струва поне 1,2 милиарда долара

Критиците поставят под въпрос как ще бъде платена останалата част от пътя и изтъкват екологичните щети, причинени от строителството, заедно с твърденията за корупция.

Сделката беше подписана през 2014 г. от предишното правителство, оглавявано от настоящия президент Мило Джуканович. По онова време настоящите управляващи, които тогава бяха в опозиция, твърдяха, че заемът е лошо решение заради липсата на прозрачност, потенциална корупция и големия риск от финансова гледна точка

Не е ясно откъде ще дойдат парите за дълга, или как държава като Черна гора с БВП от 4,9 милиарда евро - ще изплати съществуващия си заем към Китай.

В края на март зам.-премиерът Дритан Абазович поиска от ЕС помощ за изплащането на дълга. Европейската комисия обаче заяви, че няма как изплащането на дълга да дойде от тях.

"Блокът не изплаща дългове към трети страни", заяви говорителят на ЕС Ана Писонеро. По думите й Брюксел е притеснен от финансовите последици идващи вследствие на инвестициите от Китай.

Ако Черна гора не може да плати, може да бъде принудена да се откаже от контрол върху ключова инфраструктура, според копие от договора, предават източници.

Китай отдавана е критикуван за това, че слага в джоба си малки държави с неуправляем дълг като част от глобалната си инициатива наречена Belt and Road Initiative.

Според критиците по този начин Китай засилва политическата си мощ, но китайските власти упорито отричат ​​какъвто и да е скрит мотив за инвестицията в Черна гора.

"Това сътрудничество е взаимно изгодно. Ако някой постави негативни етикети върху китайските инвестиции, това е не само несправедливо към Китай, но и неуважително към страните от Западните Балкани", заяви посолството на Китай в свое изявление.

"Ако не намерим източници на финансиране, тогава имаме големи проблеми", каза министърът на инфраструктурата Младен Боянич неотдавна и заяви, че е решен да завърши пътя.

Русия ще прави нова магистрала до Крим на стойност $1,5 млрд.

Русия ще прави нова магистрала до Крим на стойност $1,5 млрд.

Настоящата инфраструктура трудно поема посетителите

Размерът на заема, взет от Китай, всъщност се равнява на една четвърт от общия дълг на държавата, който достигна до 103% от БВП за изминалата година. Ако правителството не успее да покрие вноските по заема, Китай ще получи земя и други активи като обезщетение.

Пътните такси не са достатъчни

Проблемите с проекта не бяха непредвидени. Още преди години експерти се изредиха на опашка, за да кажат на правителството, че проектът не е жизнеспособен.

Те предупреждаваха, че каквито и да било ползи за търговията и туризма в Адриатическо море, никога няма да надвишат разходите.

Сърбия строи 112 километра магистрала за 745 милиона евро

Сърбия строи 112 километра магистрала за 745 милиона евро

Ще бъде готова до 4 години и ще свързва европейските транспортни коридори X и XI

Настоящото правителство също призна, че приходите от пътни такси дори няма да покрият поддръжка на пътя, за която ще са нужни 94 милиона долара годишно.

"Биха били необходими такси от поне 22-25 000 превозни средства на ден, за да се изплати магистралата," според строителния инженер Иван Кекович.