Вместо гастербайтери българите, стремящи се към по-високи доходи, стават предприемачи. Това показва проучване на франчайзинг консултанти на тема "Какъв бизнес започват българите?", предаде БНТ.

Резултатите показват, че повече от половината бъдещи предприемачи са готови да инвестират до 30 хиляди лева в идеята си. Подценяват обаче ролята на образованието.

Най-привлекателен за бъдещите предприемачи се оказва IT секторът, особено за младите хора, тъй като не изисква големи инвестиции, а шансовете за добри резултати съвсем не са малко.

Оказва се, че хората между 35 и 50 години предпочитат да открият вече работещ модел и след това да направят крачката за собствен бизнес - най-често франчайз система. Към предприемачество се ориентират и все повече хора, които нямат предишен опит.

Проф. д-р Кристиан Банков - Център за семиотични изследвания:

„Това е точно категорията, която едно време търсеше реализация с емигриране, с напускане на страната, сега именно хора без опит са склонни да се замислят за стартирането на някакъв вид бизнес.
Като основна причина за започване на бизнес анкетираните са посочили "стремежът към независимост" и желанието за реализация на идеи. Изненада за експертите се оказва въпросът за връзката образование-бизнес-реализация.
Уви, като че ли като резултати все още българското предприемачество има тази самоувереност на selfmade man, водени от собествена идея, а не предприемачът да се доверява на някакъв вид обучение или образование."

Макар експертите да се надяват тенденцията да се промени и да се залага в по-голяма степен на образованието, те отчитат, че очакванията на бъдещите предприемачи са сравнително реалистични. Повечето от тях очакват възвръщане на инвестицията в нов бизнес до 2 години и месечни печалби от 2 до 5 хиляди лева.