Според допитване на членовете на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки, което не е представително, най-вероятно влизането ни в еврозоната ще е в началото на 2026 година. Така поне смятат голяма част от членовете й. 25% от тях мислят, че това ще се случи в средата на 2025 година. Едва около 10% смятат, че ще се случи в началото на 2025 година. Това заяви Галин Попов изпълнителен директор на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки (АТНС) в студиото на Money.bg.
Според половината от членовете на АТНС влизането ни в еврозоната зависи от това какво е нивото на инфлация и политическите фактори, които влияят върху това. Освен това половината от членовете, представители на бизнеса, казват че не разполагат с достатъчно информация, за да подготвят компаниите си за влизане в еврозоната.
По думите на Попов за да се подготви един търговец, той трябва да е наясно с нормативната база, на която да стъпи. Имаме проектозакон за въвеждане на еврото в България, който в момента се обсъжда и предстои да влезе в МС.
"Необходимо е време за тази пренастройка, но не сега, когато е политическото говорене, а тогава, когато законодателната база е ясна, приета е и няма да се промени. От тогава за въвеждане на еврото като национална валута, ние имаме нужда от минимум шест месеца, за да успеем да направим нещата гладко", заяви Попов.
Кои са проблемните сектори за един търговец на нехранителни стоки при въвеждането на еврото?
По думите на Траян Халаджов - член на УС на АТНС и изпълнителен директор на една от големите търговски вериги за нехранителни стоки у нас, най-големият риск би бил със спазване на законодателството, което още не е ясно.
"За да можем да го спазим, ние трябва да го знаем и да бъдем подготвени да го направим, защото при нас повечето неща вървят с автоматизирани системи на вътрешните процеси. Тези системи трябва да се настроят спрямо законодателството", коментира той.
Освен това известно време преди и след приемане на еврото трябва да се поддържат означенията в две валути, които е свързано с нов дизайн, да излизат две цени или с четири цени при отстъпки и промоции. Трябва да се промени и касовият софтуер.
"Така или иначе, това са едни процеси, които ние трябва да направим в нашите системи и е проблем, че има 3-4 фирми, които интегрират една голяма такава система, която е масово разпространена, а в същото време ще застанем например 120 фирми, които ще искаме тя да бъде променено", казва Халаджов.
Гледайте цялото интервю във видеото!