Кражбата на стоки от магазините и съответно средствата за охрана против кражби стават все по-голямо "перо" при разходите на търговците на нехранителни стоки, стана ясно на пресконференция в София на ръководството на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки (АТНС). Това е установило проучване сред членовете на асоциацията, което е обхванало над 100 магазина. 

Асоциация на търговците на нехранителни стоки обединява национално представени компании за търговия с мебели, строителни материали, спортни стоки, книги и др., като: Moemax, Sport Depot, Aiko, Masterhaus, Доверие-Брико, Мегадом, Хеликон. Те управляват общо 100 обекта в 13 областни града и наемат над 3000 човека персонал.

Така например, през първата половин на 2023 г. спрямо същия период на предходната година, броят на кражбите като цяло се е удвоил, като най-голям ръст се отчита при магазините за мебели и декорация, но цифрите са "стряскащи" и при кражбите от магазини за спортни стоки, както и от "Направи си сам", посочи адвокат Галин Попов, изпълнителен директор на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки (АТНС). Той уточни, че става въпрос за установените от самите търговци кражби, като това не е броят на регистрираните в полицията кражби чрез подаване на съответните документи. А що се отнася за първото полугодие на 2024 г., установените от търговците кражби в мебелни магазини с обща площ в страната от около 100 хил. кв. м, са около 1000 броя.

Според проучването на АТНС, по около 40% от установените кражби на нехранителни стоки са в големите градове и големите магазини, а останалите 20% - в малките магазини.

Кражбите се засичат основно чрез: видеонаблюдение (40%), охрана на място (27%) и алармена система (20%).

Снимка 690124

Източник: АТНС

Разходите за откраднатите стоки не се калкулират в цените на стоките в магазините, уточни Аксиния Баева, член на УС на АТНС, обаче тези загуби може да намалят впоследствие печалбата на търговците.

Нарасналите кражби принуждават търговците, особено при големите магазини на търговските вериги за нехранителни стоки, да отделят все повече средства за охрана, които всъщност не са свързани с търговския процес, отбеляза от своя страна Владимир Димов, търговски директор на "Мегадом" ООД (търговско наименование Praktis), както и член на УС на АТНС. По думите му, за търговска площ на магазини от 12 000 - 15 000 кв. м, е необходимо годишно да се отделят за охрана общо около 500 000 - 600 000 лева.

Според изнесените данни от самите търговци, за първото полугодие от магазини на членове на асоциацията са откраднати: спортни стоки за 220 хил. лева, от магазини за мебели - стоки за 169 хил. лв., а от "Направи си сам" кражбите са за около 71 хил. лева (данните са без ДДС).

Кой плаща загубите от кражби:

  • 55% - работодателя;
  • 33% - работодателя и служител;
  • 11% - охранителната фирма (когато кражбата е в извънработно време).

Крадат се най-много малки по размер, но скъпи стоки, като: ВиК части, инструменти, дрехи, маратонки и т.н.

При това, по преценка на търговците, те засичат само около 20% от кражбите. А сигналите до полицията пък са много по-малко от установените, поради липсата на съществени резултати, коментариха от АТНС.

Затова от АТНС предлагат 4 мерки, за да се намалят кражбите на нехранителни стоки:

  • Създаване на онлайн канал за подаване на сигнали, с прилагане на видеа със заснети кражби като доказателство.
  • Обособяване на специализирано координационно звено към МВР за подобряване работата на регионалните структури в разследването и наказването на дребните кражби.
  • Ревизия на системата от наказания, включително чрез въвеждане на санкции за лицата, съзнателно закупили крадена стока.
  • Подобряване на взаимодействието между представители на контролните органи и на търговските вериги (чрез специализираното звено) за по-ефективно налагане на административни наказания от МВР.