След десетилетие заедно, кечупът се разделя с наденичките. Kraft Heinz обяви планове за разделяне на две самостоятелни компании, като прави точка на края на една от най-големите сливания в хранителната индустрия, която никога не постигна очаквания растеж.

Разделението, което се очаква да приключи през втората половина на 2026 година, ще създаде една глобална компания, фокусирана върху сосове, пастети и подправки с годишни продажби от 15,4 милиарда долара, включваща марки като Heinz кечуп, крема сирене Philadelphia и Kraft Mac & Cheese.

Другата фирма ще се концентрира върху хранителни стоки в Северна Америка с продажби от 10,4 милиарда долара, включваща наденичките, топените сирена, готовите ястия и другите продукти под брандове като Oscar Mayer, Lunchables и Kraft Singles.

Kraft Heinz: Свиквайте с по-високите цени

Kraft Heinz: Свиквайте с по-високите цени

Концернът повиши цените на повече от половината от своите продукти в САЩ

Провалът на мегасливането

Сливането от 2015 година между Kraft и Heinz, в голяма степен организирано от Уорън Бъфет и бразилската инвестиционна компания 3G Capital, създаде гигант на стойност 45 милиарда долара. Целта беше съкращаване на разходите и стимулиране на растежа в знакови марки като Heinz консерви, Jell-O и Philadelphia.

Днес обаче компанията струва едва 33 милиарда долара.

Акциите загубиха 60% от стойността си след сливането, като потребителите ограничиха разходите си, особено след пандемията COVID-19. През миналия месец Berkshire Hathaway на Бъфет отписа 3,76 милиарда долара от своя 27,4-процентов дял в компанията.

Мегасделка: Гигантите Kraft Heinz и Unilever преговарят за сливане

Мегасделка: Гигантите Kraft Heinz и Unilever преговарят за сливане

Двете компании могат да създадат истински мастодонт на пазара

"Сложността на сегашната ни структура прави трудно ефективното разпределяне на капитал и определянето на приоритети в най-перспективните области", обяснява Мигел Патрисио, изпълнителен председател на Kraft Heinz.

Болезнените цифри

Компанията отчете 9,3 милиарда долара загуби от обезценка през второто тримесечие поради устойчивия спад в цената на акциите и пазарната стойност. Нетните приходи падат всяка година от 2020-а насам, а акциите са се сринали с около 70% от времето на сливането.

Седем поредни тримесечия на спадащи продажби илюстрират основните предизвикателства. Търсенето на ключови продукти като Lunchables, Capri Sun и типично американските макарони със сирене и майонеза отслабва.

Дори Lunchables бяха премахнати от училищните менюта през 2024 година заради намаляващо търсене.

Новите собственици на Kraft Heinz имат пъклен план как да съживят компанията

Новите собственици на Kraft Heinz имат пъклен план как да съживят компанията

Въвеждат мерки от преди половин век

Битката с частните марки

Един пример разкрива цялата драма: бутилка кечуп Heinz струва 2,98 долара в Walmart, докато марката на магазина е само 98 цента. Този ценови разрив подчертава основното предизвикателство пред цялата гама на Kraft Heinz.

Нарастващите цени на храните направиха потребителите по-малко склонни да харчат за "маркови" стоки. В периоди на инфлация "притеснените потребители може да бъдат изкушени да харчат по-внимателно, като съкратят потреблението или се обърнат към по-евтини марки", отбелязва пред Quartz анализаторът Рус Молд от AJ Bell.

Тенденция в индустрията

Kraft Heinz не е изключение с прилагането на стратегията за разделяне. Kellogg направи същото през 2023 година, създавайки снакс компанията Kellanova и производителя на зърнени закуски WK Kellogg. Акциите на двете компании поскъпнаха с над една трета преди да бъдат придобити.

Keurig Dr Pepper също обяви 18-милиардна сделка за придобиването на JDE Peet's, която ще доведе до разделяне на кафе операциите и други напитки в две отделни публични компании.

JDE Peet’s, собственикът на "Нова Бразилия", е пред рекордна сделка за $18 милиарда

JDE Peet’s, собственикът на "Нова Бразилия", е пред рекордна сделка за $18 милиарда

Придобиването на компанията може да доведе до разделяне на бизнеса на Keurig Dr Pepper на кафе и безалкохолни напитки

Скептицизмът на Бъфет

Самият Уорън Бъфет обяви, че е "разочарован" от решението. "Определено не се оказа брилянтна идея да ги слеем, но не мисля, че разделянето ще оправи проблемите", каза той пред CNBC.

Анализаторът Макс Гъмпорт от BNP остава скептичен: "Предизвикателствата, които стоят в основата на слабото представяне, може да отнемат много години инвестиции и подобрения за преодоляване."

Компанията очаква разделянето да струва до 300 милиона долара, но предвижда бързо възстановяване на тези разходи. Остава въпросът дали двете нови компании ще успеят да възродят продажбите в условията на променящи се потребителски вкусове и засилваща се конкуренция от частните марки.