Докато имаше недостиг на контейнери в разгара на пандемията, сега нашата се обръщат - световната икономика сега е изправена пред обратния проблем: твърде много контейнери. Депата за контейнери - използвани за съхранение след като бъдат разтоварени са пълни.

Забелязват се още признаци за спадащо глобално търсене и предстоящо икономическо забавяне. Според търговците и спедиторите спадът на глобалното потребителско търсене не е знак, че глобалната икономика се нормализира след неистово нарастване на потреблението след блокирането, пише CNBC.

"Няма достатъчно място в депата, за всички контейнери", коментира главният изпълнителен директор на платформата Container xChange Кристиан Рулофс.

Главният изпълнителен директор на италианското контейнерно депо Sogese Андреа Монти също алармира, че депата са пълни. "Обемът на контейнерите в депата се увеличава до такава степен, че връщаме някои заявки на клиенти.

За да се справят със ситуацията на препълнени депа, пристанища като пристанището на Хюстън започнаха да налагат такси за празни контейнери, престояли в терминалите повече от седем дни, според националния морски мениджър на доставчика на глобално управление на искове Sedgwick Дарин Милър.

"Често оставяни да стоят седмици наред, големият брой контейнери на корабите или в пристанищата ни оставя с недостатъчно складово пространство, което само влошава нашата продължаваща криза във веригата за доставки, тъй като оказва влияние върху препозиционирането и движението на контейнерите", обясни Дарин Милър

По думите му може да се очаква търговците на дребно да предлагат отстъпки, за да изчистят натрупани стоки.

Според индекса на Drewry - ключов показател за цените на контейнерите - цената падна до 2773 долара за 12- метровите контейнери. Това е със 73% по-ниско от пика през септември миналата година.

Празните или отменените плавания също се увеличават, което обикновено не се случва по това време с наближаването на най-големия период на разходи за годината.

В последния си анализ Drewry обобщи, че между края на ноември и началото на декември 14% от плаванията са били отменени по основните маршрути за контейнерни превози.

Миналата най-голямата корабна компания за превоз на стоки Maersk обяви, че цените на товарите са достигнали своя връх на фона на облекчаването на задръстванията по веригата за доставки и спадащото търсене. Компанията предупреди инвеститорите да очакват по-ниски печалби от морския транспорт.