Войната за едни е трагедия, а за други - възможност за финансова облага. Конфликтът в Украйна отне хиляди животи и остави милиони без дом, но пък крупните корабособственици от една държава печелят повече от добре. Става дума за Гърция, като Die Welt в свой материал обяснява как едрият бизнес в южната ни съседка помага за финансирането на военната машина на Путин.

Контекст: Преди инвазията в Украйна една трета от приходите в руския бюджет бяха от износа на петрол. В момента неговият дял остава висок, около една четвърт - въпреки наложения от Г-7 таван върху цените и всички останали санкции, които западните страни наложиха.

Индия увеличи вноса на руски петрол 11 пъти

Огромната страна, която увеличи вноса си на петрол от Русия 11 пъти

Това стана за първите 5 месеца на 2023 г., спрямо същия период на миналата година

Някой трябва да превози това гориво. Гърция се оказва идеален кандидат - страната притежава 30% от танкерите в света и секторът е важен за нейната икономика. Освен това, както ще видим по-долу, обществото ѝ проявява значителна търпимост към действията на Кремъл.

Как се случва това: Според Международната финансова федерация (IIF) гръцките корабособственици са най-активни в транспортирането на руски петрол след избухването на войната. "Скоро след инвазията в Украйна, Гърция преднамерено насочи флотилията си от танкери към руски пристанища, за да транспортира руски петрол", коментира пред влиятелното германско издание главният икономист на организацията Робин Брукс.

САЩ вече ще прилагат "мека тактика" за контрол на цените на руския петрол?

САЩ вече ще прилагат "мека тактика" за контрол на цените на руския петрол?

Какво представлява новият подход и какво цели

По думите му междувременно другите западни компании са се оттеглили и така бизнесът за гърците е станал изключително печеливш - зареждат на руски черноморски пристанища, минават през Средиземно море и Суецкия канал към Азия и после стигат, например, до Индия.

Брукс е категоричен: "Това е напълно легална практика. Дали е морално оправдана - това е друг въпрос". Важното е да се спазва таванът на цената.

Как и с това Москва се справя лесно - четете тук:

Простият и ефективен начин, по който Русия заобикаля тавана на петрола

Простият и ефективен начин, по който Русия заобикаля тавана на петрола

Изкуствено "надутата" цена на транспорта позволява на нейните компании да печелят стотици милиони долари

Самият таван също е спорна тема:

  • Според някои експерти той е бил наложен прекалено късно - Русия направи много пари от износ през 2022 г., когато цените бяха високи;
  • Според Полша, Балтийските страни и Украйна той е твърде висок и трябва да се свали двойно - от 60 на 30 долара на барел. Това обаче не се случи след упорита съпротива от страна на Кипър, Малта и, познахте, Гърция.

Тайният флот: Според експертите гръцкият бизнес печели по още един начин от войната - стари танкери се продават на Русия и започват да плават с изключени радио системи и без западна застраховка, като товарът им спокойно може да е на цена над наложения таван.

Атина се бори с всички сили срещу опитите на ЕС да пресече тази практика и да не позволи на такива кораби да акостират на европейски пристанища.

ЕС забранява достъпа до пристанищата си на танкери, които „заобиколят“ санкциите спрямо руския петрол?

ЕС забранява достъпа до пристанищата си на танкери, които „заобиколят“ санкциите спрямо руския петрол?

В предложения 11-ти пакет от санкции спрямо Русия, може да бъдат включени и големи китайски компании

Още нещо: За да се разбере как нещо подобно "минава" в държава членка на ЕС и НАТО, трябва да погледнем социологията. Нейните данни показват голямо разминаване между гърците и повечето от останалите европейци - 60% от гражданите на южната ни съседка са против военна помощ за Украйна и само 29% подкрепят санкциите срещу Русия.

Според Робин Брукс ЕС трябва да се изправи срещу интересите на гръцкия бизнес и освен това таванът на руските петролни цени трябва да падне сериозно.