Вместо да се задушава от западните санкции, руската петролна индустрия печели стотици милиони долари от експорт на цени над наложения от Запада "таван" - и то без формално да нарушава наложения режим. Това се случва чрез "вратичка" в него - никой не спира руснаците да обявят по-висока цена на транспорта и свързаните с него услуги, пише в свой материал FT.
Контекст: Страните от Г-7 наложиха ограничение от 60 долара на барел за руския петрол с мотива, че приходите от износа му се използват за финансирането на войната в Украйна. При по-висока от тази цена стават проблематични намирането на застрахователи, корабни компании и купувачи.
Никъде обаче не се посочва колко да бъде цената на транспорта и така тя може да се увеличи значително спрямо предходния период.
Детайли: Според митнически данни от декември до края на юни, петролът е напускал балтийските пристанища на Русия на около 50 долара за барел - в рамките на позволеното. Когато, обаче, той достига до Индия, цената му вече достига 68 долара.
Според данните на специализираната агенция Argus реалната цена на транспорта е около 9 долара на барел, но поскъпването по пътя от Русия до Индия е значително повече - средно 14,90 долара за периода.
Представител на местна държавна петролна компания коментира пред FT, че не е било позволено да се преговаря с руската страна по отношение на транспорта.
Компанията за анализ на данни Kpler посочва, че "Лукойл" и "Роснефт" са осъществявали директни продажби за индийски рафинерии, а в други случаи сделките са се осъществявали чрез появили се през последната година посредници, свързани с Русия.
Още нещо: Между май и юли 134 плавателни съда са доставили 108 млн. барела петрол от Балтика до Индия. В този период оскъпяването по пътя е било цели 17 долара, което означава, че руската страна е получила около 800 млн. долара допълнително само в рамките на тези три месеца.
Към тях трябва да добавим и факта, че около 40% от танкерите са по един или друг начин свързани с руски компании и за услугите им са платени още около 350 млн. долара и според FT това показва, че за изключително кратко време Москва е получила над милиард долара "под масата" от сделките - и то без да се губят западните им застраховки.
От друга страна: Повишаването на цените на суровия петрол на световния пазар намалява интереса на западните (най-вече гръцки) корабособственици да превозват руски доставки. Собствената продукция на страната също поскъпва и вече е около 60 долара - с всички последващи логистични затруднения от този факт.
По-високата цена може да откаже и Индия да купува - 68-69 долара е доста по-ниско от пазарното ниво, но това вече е по-трудно постижима цена, а според индийски официален представител руснаците не са твърде щедри в отстъпките си.
theodore-alexander
на 25.08.2023 в 16:32:21 #2loko-pd ::: Защото това е държава - изрод, нямаща място в съвременната история на човечеството и затова трябва и ще загине .... А иначе това е пълен булшит российски, защото не можеш да увеличаваш безконтролно транспорта . Този, който е написал тази статия си няма на хабер от търговия !!!
loko-pd
на 19.08.2023 в 16:36:48 #1Само не разбирам кой толкова го интересува къде и за колко Русия продава собствения си петрол и газ???