Докато европейските политици и някои от бизнес лидерите на Стария континент говорят за намаляване на зависимостта от Китай, около нас все повече неща - от смартфона до стоманата, която е вложена в домовете ни, идват именно от комунистическата страна.

В Германия автомобилната индустрия гледаше със свито сърце преди дни как 200-метровият кораб на BYD достави 3000 електромобила на компанията, които са сходни като характеристики с местните модели, но са по-евтини. Удар в сърцето - а тепърва големият китайски автомобилен внос започва.

Китайската BYD стъпва на пазара в Гърция с два електромобила. Какви са цените?

Китайската BYD стъпва на пазара в Гърция с два електромобила. Какви са цените?

Първите два шоурума на BYD ще бъдат отворени в Атина

През следващите години Германия и другите европейски страни ще бъдат залети от индустриална продукция от КНР и ключова причина за това е, че Пекин се бори със собствените си проблеми - твърде голям производствен капацитет и твърде слабо търсене на местния пазар, пише "Велт" в свой материал.

Действително, двуцифреният растеж на годишна база от преди години вече е минало за Китай. Заради проблемния имотен пазар и не твърде гладкото излизане от режима на противоепидемични мерки, Китай вече се задоволява с 5% ръст на БВП - но, за да го постигне, компартията гледа към износа.

BYD идва в Европа, но регулациите, високите разходии за труд и лоялността на клиентите, може да спънат китайската компания

BYD идва в Европа, но регулациите, високите разходии за труд и лоялността на клиентите, може да спънат китайската компания

Европейските производители имат няколко причини да бъдат оптимисти, че ще се справят по-добре в битката на своя територия.

За първите два месеца на 2024 г. той е скочил със 7% и вече е на стойност 528 млрд. долара. Заради слабия юан, стоките като количество са значително повече. Добър пример как се случва всичко това са именно електрическите коли. Китай може да прави по 50 млн. от тях годишно, но търсенето в страната е за едва 23 млн.

Докато китайските компании нахлуват в Европа, някои от местните играчи все още разчитат на евтиното производство в КНР или даже местят развойната си дейност там - за да са по-конкурентни на големия местен пазар. Именно тези компании са и най-гласовитите противници на въвеждането на по-високи мита за китайска продукция - страхуват се от реципрочни мерки.

Въпреки това, Брюксел вече разследва как китайските електромобили идват на толкова достъпни цени в Европа, а очакването на някои експерти е и че Пекин в един момент ще се наложи да се откаже от офанзивата - експортът при изключително изтънен марж ще остави твърде малко средства за развойна дейност, а може да пострадат и данъчните приходи.

Докато стане това, обаче, още много кораби с китайска продукция ще държат европейската индустрия в условията на все по-тежък натиск.