Най-новият кораб на европейската компания A.P. Moller-Maersk задвижван с метанол, скоро ще влезе в експлоатация и ще отплава от Южна Корея.

Датската компания представи 350-метровия контейнеровоз на име Ane Maersk в корабостроителницата на корейския корабостроител HD Hyundai Heavy Industries Co. в град Улсан, пише Bloomberg.

Това ще е първият в света голям контейнеровоз, задвижван от зелен метанол, който може да изминава дълги разстояния, превозвайки стоки. Плавателният съд ще плава по маршрути между Китай, други азиатски страни, Близкия изток и Европа.

Международната морска организация цели да елиминира въглеродните емисии в сектора ди 2050 г., въпреки че Maersk е поставила амбициите си да постигне тази цел до 2040 г. с по-чисти горива.

"Смятаме до 2030 г. 25% от обема стоки, който транспортираме, да бъде транспортиран със зелени горива", каза Леонардо Сонцио, ръководител на отдела за управление на флота и технологии в Maersk. Планът им за подмяна на съществуващия флот с кораби.

Maersk планира да има 25 кораба до 2027 г., които да се движат с така наречения зелен метанол - гориво, което е направено или от биомаса, като твърди битови отпадъци, или водород и въглероден диоксид. Компанията вече има един кораб, задвижван от зелен метанол, който беше пуснат миналата година, но той е по-малък и може да плава само на кратки разстояния по крайбрежните зони.

Милиардерите, които стоят зад Maersk, създават компания за зелен метанол

Милиардерите, които стоят зад Maersk, създават компания за зелен метанол

Това е крачка напред към една индустрия, изправена пред огромен недостиг на въглеродно неутрално гориво

През ноември компанията заяви, че ще купува 500 000 метрични тона гориво всяка година от китайска фирма - най-голямата сделка от този вид досега. Тя създава и компания, която ще има годишен производствен капацитет от повече от 3 милиона тона до 2030 г.

Не само от Maersk, над 150 контейнеровози са поръчани да бъдат доставени до 2027 г., според BloombergNEF. Но все пак корабите, задвижвани с метанол, представляват едва 9,4% от общия портфейл с поръчки в края на 2023 г.

Maersk обмисля да използва и други видове зелени горива, за да помогне за постигане на целта си, включително амоняк. Говори се за електрифицирането на плавателни съдове.