Най-новият кораб на европейската компания A.P. Moller-Maersk задвижван с метанол, скоро ще влезе в експлоатация и ще отплава от Южна Корея.
Датската компания представи 350-метровия контейнеровоз на име Ane Maersk в корабостроителницата на корейския корабостроител HD Hyundai Heavy Industries Co. в град Улсан, пише Bloomberg.
Това ще е първият в света голям контейнеровоз, задвижван от зелен метанол, който може да изминава дълги разстояния, превозвайки стоки. Плавателният съд ще плава по маршрути между Китай, други азиатски страни, Близкия изток и Европа.
Международната морска организация цели да елиминира въглеродните емисии в сектора ди 2050 г., въпреки че Maersk е поставила амбициите си да постигне тази цел до 2040 г. с по-чисти горива.
"Смятаме до 2030 г. 25% от обема стоки, който транспортираме, да бъде транспортиран със зелени горива", каза Леонардо Сонцио, ръководител на отдела за управление на флота и технологии в Maersk. Планът им за подмяна на съществуващия флот с кораби.
Maersk планира да има 25 кораба до 2027 г., които да се движат с така наречения зелен метанол - гориво, което е направено или от биомаса, като твърди битови отпадъци, или водород и въглероден диоксид. Компанията вече има един кораб, задвижван от зелен метанол, който беше пуснат миналата година, но той е по-малък и може да плава само на кратки разстояния по крайбрежните зони.
През ноември компанията заяви, че ще купува 500 000 метрични тона гориво всяка година от китайска фирма - най-голямата сделка от този вид досега. Тя създава и компания, която ще има годишен производствен капацитет от повече от 3 милиона тона до 2030 г.
Не само от Maersk, над 150 контейнеровози са поръчани да бъдат доставени до 2027 г., според BloombergNEF. Но все пак корабите, задвижвани с метанол, представляват едва 9,4% от общия портфейл с поръчки в края на 2023 г.
Maersk обмисля да използва и други видове зелени горива, за да помогне за постигане на целта си, включително амоняк. Говори се за електрифицирането на плавателни съдове.