Едва ¼ от българите смятат, че имат добри познания в сферата на финансите и инвестициите, а 49 % желаят да научат повече за това как да управляват и инвестират парите си. Това показват резултатите от проучване, проведено от GfK България по поръчка на компанията за потребителски кредити „Провидент Файненшъл България".

Проучването е проведено в периода 12 - 23 юни 2014 г. сред 700 души, на възраст между 18 и 65 години, и е национално представително по пол, възраст и регион. Това е първото национално представително изследване за финансова грамотност, проведено през 2014 г. в България, както и първото подобно в страната през последните няколко години.

Почти 50% от българите не знаят кои са основните индикатори за цената на кредита, като 28 % никога не са теглили кредит, показва още проучването. 66 % от участниците твърдят, че предпочитат фиксиран лихвен процент, но едва половината от всички респонденти знаят правилната му дефиниция.

Освен това, всеки трети от респондентите е посочил, че не знае какво означава ГПР, а 31 % от тях са дали погрешно определение за индикатора. Въпреки това, заедно с лихвения процент, ГПР е един от основните критерии, които потребителите вземат предвид преди да теглят кредит.

Проучването показва още, че за 73 % от българите най-важно е да разполагат с повече информация за финансовите си права, докато 66 % смятат за най-важно да знаят към кого да се обърнат, когато имат проблем с финансова институция.