С поредната актуализация на бюджета за 2020 г., кабинетът одобри наливането на нови 840 млн. за инфраструктурни проекти, въпреки че дефицитът в тази система още преди ревизията е на стойност почти 1 млрд. лв., става ясно от законопроекта за ревизията на публичните финанси.

От тази сума почти 370 млн. лв. ще са за ремонт на инфраструктура, а почти 110 млн. лв. - за магистрала "Струма". Със 114 млн. лв. ще бъдат изплатени вече извършени ремонти по магистралите "Струма", "Тракия", "Хемус" и "Люлин", а други почти 100 млн. лв. ще бъдат насочени също към "Тракия".

Но ако тя се приеме, това ще бъдат известните разходи. Освен тях министърът на регионалното развитие Петя Аврамова ще има празен чек на стойност над 2 млрд. лв., също за инфраструктурни проекти, които обаче ще бъдат изплащани от следващия кабинет, предаде вестник "Сега".

Управляващите по света тласкат глобалната икономика към нова дългова криза

Управляващите по света тласкат глобалната икономика към нова дългова криза

Защото рецесията, породена от затварянето на стопанствата, не е достатъчна

Така бюджетният дефицит ще нарасне с над 50% спрямо предишната актуализация на правителствените разходи. Ако актуализацията бъде гласувана, той може да достигне 5,2 млрд. лв. За последен път подобна сума се наблюдаваше през 2014 г., когато достигна почти 6 млрд. лв. или 5,5% от брутния вътрешен продукт.

Графика 1: Бюджетен дефицит на България

Така кабинетът залага финансова мина за следващите управляващи, които и да са те. Освен това с допълнителното увеличаване на разходите, при това за популистки проекти и сектори от икономиката, които не са ударени от настоящата криза, властите ще върнат равнището на правителствения дълг на стойност над 27 млрд. долара, като така той ще достигне най-високото си равнище в историята.

Излишно е да се посочва, че особено в момент на криза всяко покачване на разходите при спад на приходите, което ще доведе до изстрелване на дълга и бюджетния дефицит, допълнително ще забави възстановяването на икономиката

Графика 2: Държавен дълг на България

Същевременно приходната част от бюджета търпи удари. От една страна, концесията на летище "София", които са на стойност 660 млн. лв., а приходите от тол такси са по-малко от една четвърт от планираните и ще са в размер на малко над 100 млн. лв. Само винетките се покачват - с почти 90 млн. лв. над прогнозираните.

Увеличаването на осигурителния праг – поредният пирон в ковчега на българската икономика

Увеличаването на осигурителния праг – поредният пирон в ковчега на българската икономика

За щастие идеята беше отхвърлена, но ето до какво щеше да доведе тя