В европейски води ще плават едни от първите задвижвани с водород контейнерни кораби в света. Плавателните съдове ще се движат между холандския град Ротердам и норвежката столица Осло (около 700 морски мили), става ясно от съобщение на компанията ABB, която осигурява някои от ключовите им системи.
Двата 135-метрови кораба ще бъдат захранвани от 3,2-мегаватови водородни клетки с резерв от дизелови генератори.
Според изчисленията на собственика - глобалната логистична компания Samskip Group, всеки от съдовете ще може да избегне около 25 000 тона въглеродни емисии годишно, когато използва горивните клетки и зелена брегова енергия на пристанищата.
Корабите се строят в най-голямата индийска корабостроителница - Cochin Shipyard, и трябва да бъдат доставени съответно през третото и четвъртото тримесечие на 2025 г. Очакването е, въпреки иновативната система за задвижване, да се представят на същото ниво като конвенционалните кораби.
На водорода, произведен от ВЕИ енергия, се гледа като на перспективна алтернатива на традиционните горива - особено в авиацията и корабоплаването, където чисто електрическото задвижване е по-непрактично. Затова и проектът е съфинансиран от норвежкото държавно предприятие ENOVA към Министерството на климата и околната среда на страната.