В Република Южна Африка пластмасовите бутилки за мляко се рециклират, за да се ремонтират пътищата с надеждата да се помогне на страната за справянето с проблема с отпадъците и да се подобри качеството на пътищата.

Според Южноафриканската пътна федерация, дупките по пътищата струват на гражданите приблизително 3,4 млрд. долара годишно, в които се включват ремонтите по превозните средства и нанесените други щети, пише CNN.

През август Shisalanga Construction става първата компания в Южна Африка, която прави път в провинцията Квазулу-Натал на източното крайбрежие, който отчасти е пластмасов.

Сега се ремонтират повече от 400 метра от пътя в Клифдейл, намиращ се в покрайнините на град Дърбан, използвайки асфалт, изготвен от почти 40 000 рециклирани двулитрови пластмасови бутилки за мляко.

Как в Германия строят автомагистрали

Как в Германия строят автомагистрали

Германия с право е смятана за една от страните с най-високо качество на пътната инфраструктура

Компанията за пътна инфраструктура използва полиетилен с висока плътност (HDPE), плътна пластмаса, която обикновено се използва за бутилки с мляко. Местен завод за рециклиране я превръща в пелети, които се загряват до 190 градуса по Целзий, докато се разтопят и се смесят с добавки. Те заместват шест процента от битумното свързващо вещество на асфалта, така че всеки тон асфалт съдържа приблизително 118 до 128 бутилки.

От Shisalanga казват, че по този начин се произвеждат по-малко токсични емисии, отколкото по време на традиционните процеси, и че полученото съединение е по-трайно и водоустойчиво от конвенционалния асфалт, издържайки на температури до 70 градуса по Целзий и до 22 градуса под нулата.

Цената на тази технология се приближава до тази на традиционната, но от компанията смятат, че ще има икономия на финансови средства, тъй като се очаква пътищата ѝ да издържат по-дълго време от средното за страната, което е 20 години.

"Резултатите са впечатляващи", казва генералният мениджър на компанията Дийн Кьокемоер. "Изваждаме пластмаса от сметищата ни и намаляваме проблема със замърсяването като същевременно създаваме продукт, който е много по-добър от алтернативните."

За разлика от Европа например, където рециклируемата пластмаса често се събира директно от домовете, в Южна Африка 70 процента се набавят от депата за отпадъци. От Shisalanga казват, че чрез превръщането на бутилките в пътища, създават нов пазар на отпадъци от пластмаса, което позволява на партньора им за рециклиране да извлече повече от сметищата на страната.

Пластмасата - индустрията за $79 милиарда. От кои държави идва тя?

Пластмасата - индустрията за $79 милиарда. От кои държави идва тя?

Лидерите по износ на пластмасови продукти в света

Компанията кандидатства пред Националната агенция за пътищата в Южна Африка (Sanral) за полагане на 200 тона пластмасов асфалт на главната магистрала N3 в страната между Дърбан и Йоханесбург и чака одобрение за проекта. Ако отговаря на изискванията на агенцията, технологията може да бъде въведена в цялата страна. Освен това, стандартите на Sanral са толкова високи, че компанията се надява, aко ги изпълни, да може да отговори и на най-строгите регламенти по света.

Индия започва да полага пластмасови пътища преди 17 години, а концепцията е тествана на места в Европа, Северна Америка и Австралия. Съществуват обаче опасения относно потенциални канцерогенни газове, които се получават по време на производството и освобождаването на микропластици (малки частици от пластмаса), докато пътищата се износват.

"Такива проблеми трябва да бъдат изключени, в противен случай ние няма да помогнем за националния проблем с отпадъците в околната среда, а ще допринесем за него", казва Жорж Мтури, старши учен в Съвет за научни и промишлени изследвания в Индия (CSIR).

Shisalanga отделя пет години за изследване на технологията. Техният технически ръководител Уинанд Нортхе казва, че методът му за стопяване на пластмасата в битумния модификатор минимизира риска от микропластика.

"Производителността на нашата пластмасова смес е по-добра от традиционно използваните като са постигнати и подобрения в издръжливостта и устойчивостта на деформации причинени от вода", добавя той.