Независимо от ниския ръст на БВП на страната, очакваната рецесия в Европа, слабото възстановяване в САЩ и намаляване динамиката на ръста на азиатските икономики, в условията на абсолютно глобализиран пазар, CBN очаква 2012 година да бъде една сравнително добра година за Технологичния бизнес в България като цяло.
Кратки прогнози на агенция CBN за Новата 2012 година:
Клиенти
Бизнес: Формира около 45%-50% от приходите. Нисък до умерен ръст. След три поредни години задържане или намаляване на инвестициите в ИКТ, през 2012 очакваме в битката за конкурентноспособност, бизнеса в страната задължително да увеличи технологичните си разходи.
Администрация: Между 15%-20% от приходите. Висок ръст. Много забавени или нови проекти в държавната и общинска администрации набират скорост. Изключително с външно финансиране с всички предимства и рискове от това. Нови фаворити в печелене на търгове за обществените ИТ поръчки.
Частни потребители: Дял между 35%-40% от продажбите. Нисък до умерен спад. Доходите и кредитите са замразени. Потреблението на технологични продукти, вероятно ще е на същите нива от предходната година.
Рискове
Маркетинга и планирането според CBN, са двете най-рискови области за Технологичния бизнес в България 2012.
Маркетинг: И през 2011 голяма част от компаниите от Технологичния бизнес продължиха да свиват маркетинговите бюджети в много по-голяма степен, отколкото е спада на приходите. Това е концептуално грешена политика, която продължава да трупа общи негативи върху бизнеса, като освен компанията, изважда и технологичните продукти и услуги от дневния ред на обществото и намалява знанието към клиентите. Другият негатив, който продължава да се задълбочава в областта на маркетинга, включително и на PR, е липсата в много фирми на качествени специалисти с професионален подход и дори елементарни познания за пазара, клиентите и конкуренцията, което съсипва и имиджа и бизнеса на компанията.
Планиране: Слабото планиране, особено в условията на рецесия и криза увеличава риска от декапитализация, увеличаване на задължения и вземания, сериозни проблеми с управлението на паричните потоци. Неправилното планиране, най-често от нереално високи очаквания, води до увеличаване на складови наличности, дъмпинг, неясен ръст в разходите за труд без да се следи производителността.
Намиране на достоверна информация и обективен анализ на поведението на пазара, клиентите и конкурентните, правилната оценка на собствените възможности са ефективни предпазни мерки.