5G е следващата крачка в мобилните технологии и обещава да донесе със себе си значителни промени в свързаността. Мобилната мрежа от пето поколение е не просто по-бърза от предходните — технологията зад 5G ще ни въведе в бъдещето и ще ни позволи да правим неща от научнофантастичните филми, за които досега само сме мечтали: самоуправляващи се автомобили, 3D холограмни разговори, възможността световно признат хирург да осъществява чрез специални инструменти операции в български болници отдалечено, а дронове да носят поръчките ни от магазина. Добавената и виртуалната реалност пък ще променят изцяло начина, по който работим и се забавляваме.

Нека да навлезем в малко повече детайли на най-вълнуващите начини, по които 5G ще промени света около нас.

Дронът сменя доставчика, поне отчасти

Докато появата на полицейски дронове все още е под въпрос и е обект на дискусии, то дроновете за доставки са вече реалност. Наскоро Skyward, компания на Verizon, и UPS започнаха изпитания на платформа за управление на дронове за доставки в общност за възрастни с население около 77 хил. във Флорида, а през ноември съвместни тестове в Германия проведоха и Ericsson и Vodafone.

Ускори до 5G

Задава се нещо ново в сферата на комуникациите, което ще даде богати възможности в работата, забавлението и ежедневието ни. Общият проект на Telenor, Money.bg и Webcafe.bg има за цел всички да "ускорим" до 5G - да предостави нужната информация за новата технология, да разбие неверните митове, да се облегне на факти и да разкрие потенциала на една нова комуникационна ера.

5G е нужна на дроновете по причини, наподобяващи тези при автомобилите. Благодарение на технологията, те ще изпращат данни един между друг, за да избегнат сблъсъци, както и за по-добро локализиране на адресите.

Засега почти не се очаква дроновете да заместят изцяло доставките на продукти от магазините с пътни превозни средства, особено в най-населените мегаполиси в света. Ерик Рингър, съосновател на Skyward, посочва, че технологията ще достигне първо крайградските райони и малките градове. В град като Ню Йорк, където се правят по 1,5 млн. доставки на ден, а повечето домакинства живеят във високи сгради, употребата на дронове ще бъде сложна, посочва той.

Компанията на Verizon засега е уверена, че дроновете ще бъдат изключително полезни като метод за доставка на лекарства за възрастни и трудноподвижни хора.

Операция в Германия ... в България

Ползите от 5G в здравеопазването далеч няма да се ограничат до доставката на лекарства. Благодарение на изброените характеристики на мрежата — висока скорост и ниско забавяне — отдалечените прегледи и дори операции скоро ще бъдат възможни.

В тази посока Теленор България демонстрира възможностите на следващото поколение мрежа още през 2019 г., когато лекари от "Пирогов" извършиха преглед и консултация чрез 5G връзка, 360-градусова камера и очила за виртуална реалност. Прегледът и консултацията бяха извършени дистанционно в Хасково.

Следващата стъпка ще позволи на лекаря не само да гледа, но и да действа. Първата отдалечена хирургическа намеса бе извършена малко по-рано през същата година. При нея д-р Линг Джъпей имплантира невротрансмитер в мозъка на болен от Паркинсон пациент, който се е намирал на 2 400 км.

При подобен тип манипулации докторът използва роботизирани инструменти, които контролира отдалечено. Технологията ще помогне за извършването на сложни операции от най-добрите специалисти в света без нуждата от транспортиране на пациента. И ще позволи прегледи и манипулации в отдалечени райони или военни зони.

Deloitte описва в свой доклад и възможността светът да предотврати следващия Covid-19 благодарение на 5G и Интернет на нещата. Когато вирусът се разпространява бързо, ключът към бързо овладяване на епидемия е бързото идентифициране на преносителите, посочват анализаторите. 5G мрежата поддържа възможността за предаване на огромни обеми данни в реално време, включително на висококачествени изображения и видео. "Това позволява бързи проверки на температурата в местата със струпване на хора като жп гари и летища", посочват от компанията.

Виртуалното става реалност

5G ще направи възможни и редица вълнуващи промени в начина, по който общуваме. Най-любопитната сред тях е възможността за холограмни разговори през мобилната мрежа. Технологията вече бе демонстрирана от Verizon и Korean Telecom през 2017 г. и от Vodafone през 2018 г.

Засега никой производител на мобилни телефони не е дал заявка, че ще пусне модел с подобна функционалност, но Ричард Гофи, експерт в Knowledge Transfer Network, прогнозира, че холограмните разговори ще станат широкодостъпни през следващите години.

Възможни ще бъдат и дори концерти, при които гост изпълнител се включва на живо за една или две песни отдалечено. Той ще може да изпълнява песента заедно с музикантите на сцената отново благодарение на свръхниското закъснение на 5G мрежата.

Холограмните разговори са само една част от развитието на технологиите за добавена и виртуална реалност, които 5G ще позволи. Джон Кингсбъри от Immerse UK посочи пред BBC, че по-далеч по-високата скорост, която мрежата от ново поколение поддържа, ще позволи на потребителите да изживяват VR и AR технологии, които изискват обмена на огромни количествени данни, където и да се намират. "Ако сега искате да използвате VR технология, например с вашия PlayStation, ще трябва да го правите чрез Wi-fi вкъщи. 5G ще позволи да излезете и навън", посочва той.

Експертът е скептичен, че всички ще започнат да носят VR очила на улиците, но такива със сигурност ще бъдат използвани за обучения и симулации в инженерния сектор, здравеопазването и други.

Потребителите пък ще се радват на много по-живо видео съдържание, с което ще могат да взаимодействат — по-сложни AR игри (като Pokemon Go, но на съвсем различно ниво), 360-градусови филми и "умен туризъм", при който полезна информация се появява в очилата на потребителя, ще намерят място в ежедневието ни.

Край на задръстванията, на търсенето на място за паркиране и на инцидентите

Преди едно-две десетилетия идеята за автомобил, който се управлява напълно сам, изглеждаше като налудничава мечта, а днес моделите на Tesla са способни да се движат в редица ситуации без намеса на шофьора. Все още обаче зад волана трябва да има човек, който да следи зорко случващото се.

Следващите поколения автономни автомобили ще позволят много повече — до голяма степен благодарение и на 5G мрежата. Нека разгледаме какво ни очаква и защо тя е толкова важна.

Нивата на автономност при автомобилите са шест и са описани подробно от Society of Automotive Engineers (SAE). Level 0 е автомобил без никакви помощни системи — мислете за моделите от преди 20 години. При Level 1 автомобилът вече може да поддържа сам предварително зададена скорост и дори да я намали при опасност — но нищо повече. Level 2 добавя възможността автомобилът да следи собствената си лента.

Технологиите от първите три нива, които вече са широко разпространени, са определени като асистиращи. Следващите три вече носят високо ниво на автоматизация.

При Level 3 вече говорим за условна автоматизация. При нея автомобилът може да поеме контрола при определени условия, пишат в свой анализ от RGBSI. Първият такъв автомобил бе Audi A8 от 2019 г., който не изисква намеса на шофьора при движение в задръстване и сам ускорява или намалява. Когато трафикът се изчисти обаче, шофьорът е длъжен да поеме отново контрола.

Level 4 разширява автономията до повечето пътни условия — но ако шофирате по малък път с много завои или пък в тежка буря, то ще трябва да следите автомобила и във всеки един момент да сте готови да поемете контрола. При спокойно движение по магистрала автомобилът изпълнява всички функции сам.

Level 5 е дългоочакваното най-високо ниво, при което шофьорът е просто пътник, а традиционните компоненти като огледала, педали и волан остават в миналото. Анализът на RGBSI подчертава, че превръщането на тази мечта в реалност изисква интеграцията на V2V (автомобил към автомобил, Vehicle-to-vehicle) и V2I (автомобил към инфраструктура, Vehicle-to-infrastructure) технологии. И тук е ролята на 5G.

Нека обясним какви са предимствата на технологията, за да разберем защо тя е толкова важна.

На първо място 5G може да бъде 10 пъти по-бърза от 4G. Според д-р Джой Ласкар, главен технически директор на Maja Systems, един напълно автономен автомобил ще генерира почти два петабайта (един петабайт е равен на 1 024 терабайта данни, или над 1 000 пъти размера на паметта на средностатистически лаптоп). "С Wi-Fi връзка ще ни отнеме 230 дни да прехвърлим данни, събрани за една седмица от един автомобил. С 5G това време ще бъде намалено от 230 дни на малко над 2".

5G реагира и по-бързо. Технологията обещава да има забавяне от едва между една и пет милисекунди. За сравнение, при 4G забавянето е от над 200 милисекунди, според Ericsson, един от най-големите производители на телекомуникационно оборудване в света.

За автономните автомобили тази разлика, която може да ви се струва незначителна, е огромна. Реакцията на човек е малко над 250 милисекунди, което води до ежедневни инциденти на пътя. А забавянето на 5G от под пет милисекунди е практически несъществено и чрез мрежата потребителят, а по-късно и автомобилът, ще получава изпреварваща информация за пътната обстановка, включително и от автомобилите пред него.

Изчисления на американската Национална агенция за безопасността на трафика показват, че V2V технологиите ще предотвратят 615 хил. катастрофи, ще спасят живота на 1 366 души в САЩ, както и ще спестят $190 млрд. годишно разходи за здравеопазване, според McKinsey.

Обмяната на данни между автономните автомобили ще им позволи да предават и получават информация до десет пъти в секунда и създават 360-градусова карта на другите автомобили и пътната обстановка — до над 300 метра напред. Представете си следния сценарий: при намалена видимост заради мъгла, снеговалеж или просто през тъмната част на денонощието, на автомобил, който се движи със 100 км/ч, са нужни общо 98 метра (или 122 метра при мокра пътна настилка, по изчисления на пътните власти в Австралия) да спре. При гъста мъгла, при която видимостта е от 50 до 200 метра според българското законодателство, спрял поради авария автомобил на пътя гарантира тежка катастрофа, която може да отнеме животи.

В същия сценарий автономен автомобил, оборудван с V2V комуникация чрез 5G мрежа, ще "забележи" отдалеч инцидента и ще намали безопасно — и в същото време ще информира мигновено автомобилите отзад.

Времето за реакция на 5G в подобен сценарий означава, че автомобилът ще е изминал едва 60 сантиметра, преди да успее да реагира — спрямо над 60 метра за шофьора.

Предвид нужното количество данни и честотата на комуникация, е важно да отбележим, че 5G са и изключително надеждни — 99,999% според Института на инженерите по електротехника и електроника (IEEE), което означава, че почти липсва възможност изпращаните данни да бъдат загубени.

Един град не може да е умен, ако не е свързан

Втората ключова система е V2I, с която инфраструктурата и градовете също ще станат умни — което ще намали инцидентите и времето за пътуване.

Американският Департамент по транспорта изчислява, че 10% от времето, което прекарваме в автомобила, губим в задръствания; 12% от градския трафик е създаван от шофьори, които се опитват да паркират, а 17% от горивото се губи заради неефективни светофари.

Автономните автомобили ще разрешат до голяма степен проблема с паркирането (включително чрез намаляване на броя на хората, които притежават такъв), а електромобилите — с вредните емисии и горивото.

Но дори и автономните електромобили ще продължават да се движат по пътищата, поне засега. 5G ще помогне за намаляване на задръстванията по няколко начина: първо, светофарите ще могат сами да преценяват колко дълго да светят зелено или червено въз основа на пътните условия, благодарение на вградени камери и сензори. Преброявайки автомобилите, които изчакват, светофарът ще определи колко време е нужна зелената светлина, за да се придвижат те. И също така ще може да предупреждава идващите автомобили за създало се натоварване.

V2I ще позволи и "умното паркиране" — инфраструктурата ще може да комуникира с автомобила и да сигнализира на шофьора къде има свободно паркомясто. Подобни системи вече има във Великобритания, Нова Зеландия, а проби се правят и в България.

Наличието на множество свързани автомобили в един град повдига основателен въпрос за капацитета на мрежата и как тя се държи при струпване на хора на едно място — например на концерт или протест. За 5G този проблем практически не съществува. По данни на организацията GSMA 5G ще може да поддържа до 1 млн. свързани устройства на квадратен километър.

Именно мрежата от пето поколение ще направи възможни и умните градове, които далеч не се ограничават само до светофарите. Ползата от всички предвиждани днес сценарии ще бъде повишаване на устойчивостта на градовете и намаляване на вредното въздействие на хората върху природата.

Умният град по дефиниция е град, в който се използват множество сензори, които събират и изпращат данни, които се обработват и анализират и на базата на които се вземат решения — след човешка намеса или автоматизирано.

IDC прогнозира, че до 2025 г. ще има 41 млрд. IoT устройства по света, a 40% от тях ще бъдат в градовете.

Доклад на Intel представя някои от тях, включително умно улично осветление, което може да намалява силата си или да се гаси изцяло, ако около стълба няма хора. Екипирани със сензори контейнери за боклук пък ще помогнат за по-целенасоченото им и ефективно събиране. Такива ще следят и качеството на водата за потенциални заразители.

Очаква се 5G да повиши и сигурността в градовете чрез системите за наблюдение и камерите. По-любопитна е описаната от Deloitte възможност за полицейски дронове или роботи.

Един подобен работ може да покрие път от около един километър и да работи 7-8 часа без почивка. Екипиран с камери, включително панорамна видеокамера, той ще заснема HD видео и снимки с висока резолюция и ще ги изпраща в полицейското управление в реално време за лицево разпознаване чрез AI алгоритми. Да помислим какво на практика би означавало това за сигурността хората живеещи в по-отдалечени райони.

Докато чрез 4G мрежата също могат да бъдат изпращани видеа в реално време, тяхната резолюция трябва да е по-ниска заради по-ниската скорост на мрежата — дотолкова, че лицевото разпознаване към момента не е възможно, казват от Deloitte.

Звучи невероятно, но фантастичните филми и вече не са фантастични с 5G. От част от приложенията на технологията ще се възползваме веднага, за други ще са необходими няколко години, но ще има и такива, които дори не можем да си ги представим днес. Вълнуващо.

Истината за 5G

Истината за 5G

Прочетете още от темата Ускори до 5G в Webcafe.bg