Повече комфорт за пътниците, по-ефективна работа за служителите и повече безопасност за всички на столичното летище "Васил Левски" обещава първата частна 5G мрежа в България, чието изграждане започва. Проектът 5G SAMITEA е на стойност близо 6 млн. евро, подкрепя се от Европейския съюз и в него ключова роля имат "A1 България" и Wings ICT Solutions.
Хесус Кабайеро - главен изпълнителен директор на компанията оператор на летището SOF Connect, посочи по време на представянето на проекта, че "Васил Левски" ще е едва четвъртият аеропорт в ЕС, който използва тази технология. Другите са някои от основните глобални центрове на въздушния транспорт - Франкфурт, Амстердам и Виена.
"Това е основата за много приложения за пътниците, за сигурността и за спасителните служби и за по-висока ефективност", подчерта Кабайеро.
Някои от тези приложения бяха представени от Тодор Ташев, старши директор "Център за предоставяне на услуги" в A1. На първо място, летищната 5G мрежа ще може да предоставя по-голям ресурс на комуникациите за нуждите на летищния персонал или на аварийните служби в случай на инцидент.
Този тип сегментиране на мрежата е възможен единствено с 5G.

Източник: A1 България
"Високият приоритет понякога е жизнено важен - когато линейки, пожарни и други влязат в периметъра на летището от 8 квадратни километра, техните комуникации също ще могат да се ползват с висок приоритет", подчерта той.
Ще може да се използват и push-to-talk и push-to-video функционалности, чрез които всички потребители в дадена група ще могат да изпращат и получават аудио- и видеопотоци. Това също е важно в извънредни ситуации, стана ясно от думите на Ташев.
Пред Money.bg той обясни, че ще се изградят базови станции и сървърна зала, но сериозно предизвикателство ще представлява не само вътрешната 5G инфраструктура, но и покриването на целия външен периметър на летището с камери, които имат AI разпознаване на лица и регистрационни номера на до 180 метра.
Чрез камерите ще може да се осигури периметрова охрана с мониторинг на сигурността. Допълнително вътре в самото летище ще действа софтуерна система, която надгражда използваната в Атина и ред други международни летища. Тя ще използва данни от камери, мрежова инфраструктура и IoT сензори за концентрацията на хора и евентуални аномалии.

Източник: SOF Connect
Изграден е и "цифров близнак" на летището, чрез който лесно гражданите ще могат да получат информация за най-близкия евакуационен път в случай на извънредна ситуация.
Защо обаче "частното" 5G е толкова важно и с какво превъзхожда например Wi-Fi-базираните решения? "Това е лицензиран спектър и е менажирана мрежа. Има гарантирано качество на услугата, слайсинг (сегментиране на мрежата) - може да даваме приоритети на различните хора дори вътре в частната мрежа", обясни пред Money.bg Тодор Ташев.

Източник: SOF Connect
"България става европейски пионер в дигиталната трансформация на авиацията и не е случаен фактът, че ЕС подкрепя проекта с почти 4,5 млн. евро - това са възможности за по-бърза комуникация, за по-сигурно пътуване и за повече комфорт на пътниците", заяви и Йорданка Чорбанова, ръководител на представителството на ЕК в София.
По думите ѝ нашата страна "има всички предпоставки да се превърне в регионален лидер при високите технологии" - и заради стратегическото си местоположение, и заради талантите си.
Срокът за изпълнение на проекта 5G SAMITEA е 36 месеца.