Високоскоростната железопътна линия, която ще свързва Лос Анджелис и Сан Франциско, се очертава като гръмък провал за щата Калифорния. Проектът, започнат още през 2008 г., среща редица предизвикателства и постоянно се забавя и оскъпява.
Идеята на начинанието е много добра - да свърже двата основни центъра на най-богатия американски щат. Влаковете ще се движат между Сан Франциско и Лос Анджелис и се очаква да превозват повече от 120 000 пътници на ден със скорост до 320 км/ч. Целта е да се съкрати пътуването по 560-километровото разстояние между двата града до 2 часа и 40 минути.
Това е най-скъпият инфраструктурен проект на Калифорния, като актуалната му базова цена е 77 млрд. долара - с 20% повече от тази преди 2 години и над 2 пъти повече от обявените през 2008 г. 33 млрд. долара. Крайната цена може да достигне колосалните 98 млрд. долара. Пускането на първите влакове също беше отложено с 4 години - до 2033 г.
Проектът е доста сложен, тъй като включва множество тунели, надлези и виадукти и преминава през гъсто населени райони. Строителните дейности се извършват на 21 площадки в 5 окръга, а в тях са ангажирани близо 2000 работници.
Високосокростната жп линия е изправена пред много предизвикателства, свързани с екологичното планиране, разходите, техническата сложност, графика и наличното финансиране, с което да бъде завършена.
Източник: Getty Images
Жп линията минава през гъстонаселени райони
Проектът, който се развива със силната подкрепа на Демократите, среща съпротивата на Републиканците и самия президент Доналд Тръмп, които го смятат за разхищение на държавни пари. Повечето избиратели от Калифорния искат средствата да се използват и за други неща освен за високоскоростния железопътен транспорт.
"Това ще бъде най-скъпата и най-бавна форма на бърз железопътен транспорт", казва пред New York Times Джим Патерсън, бивш кмет на Фресно, който е сред критиците на проекта.
Въпреки силната подкрепа на губернатора Джери Браун, високоскоростната линия е обект на все по-остри критики от страната на републиканците в местния парламент.
"Това е лудост. Всеки път, когато получим нов отчет, се искат повече пари и повече време. Това е каца без дъно. В един момент трябва да сложите край", каза Пат Бейтс, лидер на републиканците в щатския сенат.
Двама от най-големите критици на проекта са технологичните предприемачи Лари Елисън и Илън Мъск.
Източник: Getty Images
"Влаковете заминават, когато не искате, от място, от което не искате и ви водят на място, където не желаете да отидете. След това трябва да се качите в кола, за да стигнете там, накъдето сте се запътили. Това е луда система", каза Елисън в интервю за Fox.
Чрез своята Boring Company Мъск работи по свой собствен високоскоростен тунел в Лос Анджелис, за да подобри пътуването и да го направи по-евтино. Очаква се тунелът да бъде отворен на 10 декември.
Поддръжниците на системата твърдят, че тя ще изкара хората от колите и ще им даде възможност да пътуват по-бързо до желаните дестинации. Елисън обаче дълбоко се съмнява в реалната полза от мегапроекта. "Цената за изграждане на влака е астрономическа. Вредите за околната среда при изграждането на влака са астрономически", каза той пред Fox.
Експертите също не са оптимистично настроени към модернта железопътна линия. "Проектът изглежда още по-безсмислен днес", казва Джо Нати, професор по обществена политика в университета в Станфорд.
"Целият проект остава под съмнение, тъй като разходите се увеличават и дупката във финансирането се увеличава", заяви Стивън Леви, изпълнителен директор и старши икономист в Центъра за продължаващо изследване на изследователската група California Economy.