Зелените политики стават все по-популярни в последно време. Но това всъщност се развива в продължение на много години и не е от вчера, казва Боян Рашев, управляващ партньор в Denkstatt в предаването money.bg в телевизия Bulgaria On Air.

"Темата придоби популярност и поради това, че в западна Европа гласуват за зелени политики и новата европейска комисия се стреми да превърне целите в реалната политика с конкретни идеи."

В източна Европа беше обратното - изборите за Европейски парламент генерираха нула представители от зеления сектор. "Тук в България това не беше тема на изборите", заяви експертът.

Какви опасности крие подобна зелена политика?

По думите на Рашев проблем се появява когато зелените идеи се превърнат в популизъм или се поставят някакви цели, които отиват отвъд реалистичното. "Целта Европа да стане климатично неутрална с наличните средства е нереалистична. Ако Европа очаква, че ще се появят напълно нови неща, които да заменят енергията, която ползваме, би могло да стане, но това не реалистично очакване", заяви експертът.

По думите на Рашев проблемът е, че 85% от енергията, която движи света идва от нефт, газ и въглища, а за да е климатично неутрална, Европа не трябва да ги ползва. "Не може всичко - цялата енергийна система да се промени бързо. Това е трудно, скъпо и останалата част от света не го прави. Европа сама тръгна по този път. Това се видя на срещата в Мадрид - отсъстваха Съединените щати, Китай, Австралия, Канада - огромни играчи, без които няма как да се вземе подобно решение".

Как политиките засягат българина?

По думите на експерта политиките, целящи декарбонизация, нисковъглеродна икономика, за съжаление минават през това енергията да става много по-скъпа. В момента в който цените на въглеродните квоти се увеличават, енергията става много по-скъпа, заяви той. "Европейска комисия е заложила и върху търговията с емисии да се включи транспорта, което ще значи данък върху цената на дизела и бензина, освен акциза. Ако сте на газ, може да се появи данък върху цената му", каза Рашев.

Освен това ЕК залага е въглеродно мито на границата - "да кажем, че всички стоки, които внасяме от Китай ще струват 20% повече". Това ще се плати от нас - европейците.

България в Европа – зелена политика

България в Европа – зелена политика

€ 9 млрд. нужни в икономиката на България, за да се отговори на европейските екостандарти

Защо се обърнаха нагласите ни към дизела?

Дълго време Европа промотираше дизела, казва експертът. "В някои страни се плащаше по-малък данък дизелови автомобили. Дизелът е енергийно по-ефективен и има по-ниски въглеродни емисии от бензина с около 30%. Но изведнъж Европа осъзна, че дизеловите автомобили замърсяват въздуха доста повече от бензина", заяви той.

По думите на експерта зелената политика премина на съвсем друго ниво, но по този начин се създава проблем, защото цялата автомобилна индустрия е инвестирала много в тази технология.

Сега електромобилите са любими на активизма и политиката, казва експертът. "Ще се правят много по-големи печалби, ако всичко мине на електричество. Ако сравним един електромобил с другите, проучванията сочат, че това не е най-зелената опция. Самото производство на батериите за него изисква много енергия и се създава замърсяване", казва той.