Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на търговските центровете, вътрешното потребление остава на значително ниски нива през второто тримесечие на 2020 г. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи. През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение, сочат данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

Според анализ на консултантската компания Colliers 6% от всички модерни търговски площи остават временно затворени. Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители, недостатъчно налична стока, поради нарушена верига на доставките. Средните наемни нива регистрират намаление от 10% за бул. "Витоша" - 50 евро на кв.м. и 8% за търговски център - 34 евро на кв.м.

И по данни на Forton наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица - близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.

"През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Булевард “Витоша“ скоро може да не е търговска улица, а място за отдих и забавления

Булевард “Витоша“ скоро може да не е търговска улица, а място за отдих и забавления

Ясно се очертава търсенето на помещения в търговските центрове

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%. Поради своята устойчивост, моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават във фокуса на инвеститорите.

Проучване на Colliers сред участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни тази година показа, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от COVID-19. При около половината от тях той е между 30% и 50%. Делът на търговците, които не отчитат промяна е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20%. Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите.

Най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите, е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, където 45% от респондентите регистрират увеличение. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

Почти 50% от наемателите на търговски площи са преустановили плащането на наеми

Почти 50% от наемателите на търговски площи са преустановили плащането на наеми

Значителна част от тях регистрират спад в приходите си в следствие на COVID-19

Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него. В допълнение, търговските паркове ще бъдат търсена алтернатива за откриване на нови магазини. Към тях се регистрира повишен интерес и през разглеждания период. Наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главните търговски улици се очаква да се понижат още в краткосрочен план.