Постепенно икономиката се отваря отново и голяма част от хората се връщат на работа присъствено. Вследствие на това много от тях изпитват повишена тревожност и стрес, алармират психолозите. Какво е важно, за да се намалят тези неприятни усещания, които могат да доведат до депресия и усещанея, близки до т. нар. бърнаут? В седмицата на психичното здраве, от Forbes публикуваха 4 препоръки към работодателите, които както знаем обикновено са най-отговорни за благосъстоянието на работното място.
ТОП 4 ПРЕПОРЪКИ КЪМ РАБОТОДАТЕЛИТЕ:
1. Осъзнайте своята роля в намаляването на стреса
Ако вие сте работодател и сте стресиран, това неизбежно ще се отрази и на вашите служители. Така смята изпълнителният директор на компанията One Moment - фирменият психолог Мартин Боросън.
"Ако виждате, че служителите ви за стресирани или непродуктивни, погледнете себе си и ще откриете, че вие сте този, който повишава глас и не предоставя необходимите детайли и подробности, необходими на хората, за да си свършат работата адекватно", казва той.
Той допълва, че когато един лидер говори рязко на всички или изглежда притеснен, става ефектът на доминото и това е нещо съвсем нормално. Така че, ако за вас работят хора, но нещата не вървят много добре, преди всичко вие трябва да поработите върху себе си.
2. Помислете върху възможността за хибридна работа
Това означава комбинация между работа от вкъщи и работа в офиса. Ако сферата ви на дейност го позволява, със сигурност стресът за служителите ви, свикнали да работят дистанционно по време на пандемията, ще е по-малък. Т. нар. "хибридна" работа носи ползи за служителите като по-гъвкаво работно време, спестяване на пари и губене на време в задръствания на път към офиса и обратно.
В същото време обаче честата дистанционна работа при хора, които през годините са работели заедно присъствено може и да пречи на работата, да повлияе на междуличностните отношения и да доведе до много погрешното чувството на работодателя, че служителите трябва да са винаги на разположение.
"Хибридната работа е чудесна опция за повечето компании", посочва Кармел Мур, който е организационен консултант и треньор по лидерство в американската The One Moment Company.
"Това е напълно нов начин на работа и това е бъдещето", допълва той.
3. Вземете обратно "юздите" в свои ръце
В предизвикателни времена по-добронамерените лидери може да са склонни да неглижират своето лидерство. Треньорът по лидерство Марк Мъдфорд обаче вярва, че този подход често може да бъде контрапродуктивен и да постави служителите под още по-голям стрес.
"Бих казал, че работодател, който използва този подход, всъщност се отказва от своята отговорност. Добрият лидер ще ангажира екипа, за да намери всички възможности, но в крайна сметка задачата му е той да взема най-добрите и правилни решения", коментира Мъдфорд.
4. Поставете благосъстоянието в сърцето на компанията
Най-важното за успеха на всяка компания всъщност са удовлетворените хора, които работят за нея. Човешката устойчивост не бива никога да бъде подценявана, категоричен е Нийл Гоут, който е професионален консултант по бизнес устойчивост и автор на бестселъра CORE.
"Лидерите носят отговорността да гарантират благосъстоянието и чувството на удовлетвореност на своите служители, на хората които работят за тях. В противен случай просто не стават за лидери", твърди Гоут.
Последни мисли за стреса
Съществуват много митове за стреса - включително идеята, че всеки стрес е лош стрес. Всъщност, има видове умерен стрес, които се отразяват благоприятно както на хората в частност, така и на бизнеса. Или казано иначе - твърде много стрес може да навреди силно на креативността, твърде малко - също.
Бизнес консултантите и психолозите обобщават, че голяма част от прекомерния стрес, който често съществува в офиса е резултат от твърде малко хора, от които се изисква да направят твърде много, за твърде малко време и с твърде малко ресурси. Ако работодатели и бизнес лидери вземат това предвид, психичното благосъстояние на екипа им и на самите тях ще се подобри. Съответно и бизнеса, с който се занимават.