Светът все още свиква с новината, че милиардерът Илон Мъск всъщност притежава Twitter, но всъщност това развитие е само последния знак, че социалните медии, каквито ги познаваме, вече не съществуват. Twitter и компанията, известна преди като Facebook, някога доминираха социалните медии, но сега и двете са изправени пред несигурно бъдеще.
Twitter пое дълг от 13 милиарда долара, за да финализира сделката с Мъск. Компанията-майка на Facebook Meta (META) похарчи 10 милиарда долара миналата година за преминаване към метавселената, докато нейното основно приложение за социални медии - Facebook се бори да остане подходящо за по-младите потребители.
От друга страна, стартиращи социални мрежи със сложни взаимодействия за препоръки, задвижвани от изкуствен интелект, като сайтът за кратко видео TikTok, приложението за нефилтрирани снимки BeReal, приложението за чат Discord и приложението за видео стрийминг Twitch, се стремят да заложат претенциите си като следващите компании за социални медии, които ще управляват света. Това означава, че компаниите, които някога са доминирали света на социалните медии, могат да станат "морално остарели".
Чували сме тази история и преди. Помните ли Friendster?
"Нека не забравяме, MySpace и някои от другите по-ранни итерации на социалните медии", каза президентът и главен анализатор на TECHnalysis Боб О"Донъл пред Yahoo Finance. "Онези платформи, които в определен период от време се чувстваха като неизбежни и неразрушими, изведнъж избледняха с времето."
Meta и Twitter се борят да разберат своите бизнес модели
И Meta, и Twitter се борят с кризи, които ще променят хода на бизнеса им с години. Meta се трансформира в компания за първи път в метавселената, което струва на фирмата 10 милиарда долара през 2021 г. и близо 6,5 милиарда долара досега тази година.
Meta очаква тези загуби да "нараснат значително" през 2023 г., преди да се забавят. Няма гаранция, че метавселената ще излети. Според The Wall Street Journal Meta се очаква да има 500 000 потребители в основното си приложение Horizon Worlds до края на тази година. Оттогава очакванията са намалени до едва 280 000, тъй като по-малко от 200 000 души използват услугата.
Междувременно Мъск се опитва да разбере как правилно да монетизира Twitter, с идеи, вариращи от таксуване от $8 до $20 на месец за проверени потребители, до полагане на други усилия за абонаментна услуга. На противоположния фронт, TikTok на ByteDance - който включва видеоклипове в кратка форма - продължава да печели от Meta и оставя Twitter в прахта.
Според data.ai TikTok расте с по-бърз темп от Meta, експлодирайки с 45% от 1,1 милиарда до почти 1,6 милиарда потребителя между първото тримесечие на 2021 година и първото тримесечие на 2022 година.
По-голямата Meta нарасна само с 5% през същия период. Twitter има само 238,7 милиона монетизируеми ежедневни активни потребители, което измерва потребителите, за които казва, че виждат реклами в платформата. Растежът на TikTok произтича отчасти от страницата For You, задвижвана от изкуствен интелект (AI), непрекъснат поток от кратки видеоклипове, които съответстват на интересите на потребителите, които Meta се опитва да възпроизведе във Facebook. "TikTok, това е един вид сигнал за силата на AI, когато става въпрос за привличане на вниманието ви спрямо по-примитивни подходи", обяснява професорът от NYU Stern School of Business Vasant Dhar.
"Това е като голяма сила, която удря тези платформи доста силно."
"Това, съчетано с икономическия спад, просто причинява промени както в мисленето за това, което всъщност представляват, така и в бизнес моделите."
BeReal обещава нов вид социално медийно изживяване, при което потребителите споделят съдържание с приятели, което е предназначено да бъде спонтанно, а не измисления вид на публикации в Instagram и TikTok. Това помогна да се повиши популярността на приложението от 756 000 изтегляния през януари 2022 г. до 14,7 милиона изтегляния през септември 2022 г., според SensorTower.
Светът на социалните медии е по-фрагментиран от всякога
Когато Facebook и Twitter започнаха съответно през 2004 и 2006 г., социалните медии бяха все още в начален стадий. Тъй като Facebook експлодира в потребителите, скачайки от 305 милиона месечни потребители през септември 2009 г. до 1 милиард три години по-късно, Twitter се превърна в мегафон за високопоставени фигури.
Но новата вълна от социални медийни платформи - TikTok, Discord, Twitch - предложиха персонализирани социални медийни изживявания и шанс да се присъедините към услуга, която баба ви не използва. "Има много повече специализирани платформи, които стават достъпни", обяснява експертът по маркетинг Прадип Чинтагунта.
"За индивида става въпрос на колко платформи искам да бъда? И също така, каква е информацията, която искам да разкрия за себе си, или какви са видовете публикации, които искам да направя?" добави Чинтагунта. Тенденциите в социалните мрежи наподобяват тези в модата.
Те излитат, популярността им нараства и след това ново поколение потребители решава, че тези платформи вече не са готини. И точно това се случва във Facebook, сайта за споделяне на снимки на Meta Instagram и Twitter.
Според проучване на Pew от август 2022 г. само 32% от тийнейджърите казват, че използват Facebook приложението на Meta, което е спад от 71%, които са казали, че са използвали приложението в подобно проучване сред тийнейджъри, проведено между 2014 и 2015 г.
Докато 62% от тийнейджърите казват, че използват Instagram на Meta, 67% съобщават, че използват нейния главен враг: TikTok. "Facebook първоначално беше за по-младите хора", каза О"Донъл, "а сега е за техните родители."
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.