Доналд Тръмп все още не се е върнал в Белия дом, но неговите изказвания вече имат силен ефект върху глобалните пазари. Поредният потърпевш е и без друго доста изстрадалата в последно време европейска автомобилна индустрия - и то даже без да е попаднала на "мерника" му този път.

Тръмп написа в социалната си мрежа Truth Social, че ще наложи допълнително облагане на влизащото от Китай, но освен това и ще въведе високи вносни мита на всички стоки от Мексико и Канада.

Администрацията на Тръмп планира да отмени по-строгите правила за горивна ефективност на автомобилите

Администрацията на Тръмп планира да отмени по-строгите правила за горивна ефективност на автомобилите

Това може да бъде удар и за Tesla

"На 20 януари, сред многото други първи изпълнителни заповеди, ще подпиша необходимите документи за облагане на Мексико и Канада с 25 процента мито за ВСИЧКИ стоки, влизащи в САЩ", написа Тръмп и добави, че митата ще действат, "докато наркотиците, особено фентанилът, и нелегалните мигранти не спрат да наводняват нашата страна!".

По същата причина - наркотрафика, САЩ ще наложат допълнително 10-процентово мито за всички стоки от Китай. Именно Тръмп започна митническата война с Пекин по време на първия си мандат, като Джо Байдън продължи тази политика. Голяма част от фентанила и други синтетични наркотици идват в САЩ именно от Китай.

Различни закони дават право на президента да налага мита без разрешение от Конгреса, но повечето от тях изискват икономическа, търговска обосновка или представянето на мотиви, свързани с националната сигурност. Засега не е ясно на какви юридически правомощия възнамерява да се позове Тръмп, посочва "Уолстрийт джърнъл".

Подобен ход вероятно ще актуализира търговското споразумение САЩ-Мексико-Канада (USMCA), което Тръмп сключи през първия си мандат. По официални данни на правителството на САЩ през 2022 г. американските стоки и услуги, търгувани в рамките на това търговско споразумение, възлизат на 1,8 трилиона долара, допълва американското издание.

Пазарът усети посоката на реториката на бъдещия държавен глава и, макар да не бяха споменати изрично този път, европейските автомобилни производители усетиха удар. Тръмп по-рано на няколко пъти коментира, че Европа купува твърде малко американски стоки, докато нейните коли се движат по пътищата на САЩ.

Откъде Тръмп ще вземе пари, за да финансира обещанията си?

Откъде Тръмп ще вземе пари, за да финансира обещанията си?

И може ли Тръмп да уволни Пауъл?

Акциите на Stellantis се сринаха в днешната търговия на Парижката фондова борса с 4,7 на сто, което е най-значителен спад днес сред компаниите от индекса CAC 40.

Renault загуби 0,70 на сто от стойността си и акция на дружеството се търгуваше за 39,65 евро, а производителят на автомобилно оборудване Valeo, специализиран в производството на електромотори, изтри 2,71 на сто до 8,12 евро за акция.

Във Франкфурт акциите на автомобилните производители също изпитват негативния ефект от изказванията на Тръмп. Книжата на Volkswagen се понижиха с 2,23 на сто, на BMW с 1,41 на сто, на Porsche с 2,94 на сто, на Mercedes-Benz с 1,34 на сто и на Daimler Truck с 3,53 на сто.