За да направи Америка велика, Доналд Тръмп ще иска икономически бум като негово наследство. Удължаването на данъчните облекчения за 2017 г. плюс добавянето на предизборните му обещания за освобождаване от данъци на бакшиши, заплащане за извънреден труд, социално осигуряване и т.н. са ключови части от плана му.

Това обаче заплашва да увеличи още повече и без това огромния бюджетен дефицит, което доведе до рязко покачване на доходността на държавните облигации. Миналата седмица доходността на 30-годишните облигации достигна 4,60%, четиримесечен връх.

Но бившият предприемач на недвижими имоти може да се изкуши да потърси по-добра сделка за най-неприятната част от бюджета, лихвите на правителството, които сега надхвърлят това, което плаща за отбрана. Това може да включва разчитане на Федералния резерв да намали краткосрочните лихвени проценти, което от своя страна би могло да помогне за ограничаване на правителствения дефицит, широко обвиняван за инфлацията, разглеждана от избирателите като икономическо бедствие номер 1 на нацията. Това не е точно икономическа ортодоксия, но не е много в дневния ред на Тръмп.

Разбира се, всичко това е спекулативно. Националната централна банка е юридически независима агенция и нейният председател, Джером Пауъл, винаги е настоявал Фед да стои настрана от фискалните въпроси. Но много икономисти предполагат, че увеличените федерални дефицити, които биха стимулирали икономиката и биха могли да стимулират инфлацията, може да бъдат посрещнати с по-строга парична политика. Така че двете не са напълно разделени.

Междувременно Тръмп не крие пренебрежението си към Пауъл, когото той назначи през 2018 г., като го критикува, че държи лихвените проценти по-високи, отколкото му харесва, и дори предлага идеята да го уволни. Съвсем наскоро Тръмп също каза, че Фед не трябва да намалява лихвите толкова близо до изборите, както направи през септември.

На пресконференцията си в четвъртък (след очакваното решение на Фед да намали основния си процент с още една четвърт процентен пункт, до диапазон от 4,50% до 4,75%), Пауъл беше попитан дали би подал оставка, ако бъде помолен от Тръмп. Краткият му отговор? "Не."

Може ли Тръмп да уволни Пауъл?

Новоизбраният президент Доналд Тръмп изпраща смесени сигнали от години относно това дали ще се стреми да уволни или понижи председателя на Фед Джером Пауъл, когато влезе отново в Овалния кабинет следващата година.

Но самият Пауъл даде знак в четвъртък, че няма да отиде никъде, дори Тръмп да се опита.

"Не е позволено от закона", каза председателят на централната банка в четвъртък в кратки, но ясни отговори на репортери, които попитаха за възгледите му относно каквито и да е правни правомощия, които Тръмп може да има по отношение на уволнението или понижаването на него или други висши служители на Фед.

"Не", каза той в друг момент от пресконференция по въпроса дали ще напусне.

Това може да бъде точка на конфликт през следващите месеци. Тръмп сигнализира, че може да не е склонен да уволни Пауъл, но също така твърди, че има тази власт.

Как Доналд Тръмп пак стана президент? Отговорът е в икономиката

Как Доналд Тръмп пак стана президент? Отговорът е в икономиката

Американската мечта стана все по-далечна

От своя страна Тръмп повтори идеята за уволнението на Пауъл на пресконференция през 2020 г., когато направо каза: "Имам право да отстраня" Пауъл.

Той добави, че може също да понижи Пауъл от позицията му на председател, "да го постави на редовна позиция и да постави някой друг начело".

Това обаче е неуреден правен въпрос, като много експерти застават на страната на Пауъл в аргумента.

Въпросът е раздел 10 от Закона за Федералния резерв. Законът гласи, че всеки член на борда ще заема длъжност 14 години, "освен ако не бъде отстранен по-рано по причина от президента". Уставът няма никакъв език, който да се отнася конкретно до председателя на Управителния съвет.

Въпросът, който се обсъжда от години, е какво точно представлява "за кауза".

Езикът в закона е очевидно по-рестриктивен за служителите на Фед в сравнение с договореностите на служители в кабинета и други членове на президентската администрация, които често се описват като работещи "по желание" на президента.

Правните експерти са склонни да казват, че обикновено несъгласие относно политиката няма да достигне нивото на причина, но това е стандарт, който не е тестван от съдия.

"Няма да се занимавам с политически неща"

Коментарите на Пауъл и правните въпроси идват на фона на огромна несигурност за централната банка след решителната победа на Тръмп във вторник вечерта.

По време на първия си мандат тогавашният президент Тръмп редовно атакуваше Пауъл (въпреки че именно Тръмп го беше издигнал до сегашната му роля) и открито настояваше за действията, които искаше, като дори веднъж предложи отрицателни лихвени проценти.

Естер Джордж, бившият президент на Федералния резерв на Канзас Сити, също изрази мнение относно възможните последици от президентството на Тръмп в интервю за Yahoo Finance в четвъртък следобед.

Какво означава втори мандат на Тръмп за цените на автомобилите и електрическите превозни средства?

Какво означава втори мандат на Тръмп за цените на автомобилите и електрическите превозни средства?

Много американци са отложили закупуването на кола с надеждата, че цените или лихвените проценти ще паднат

"Това може да е обезпокоително за пазарите", каза тя относно евентуалната намеса на Тръмп в паричната политика.

Тя добави, че предстоящите години "ще изискват Фед да устои на натиска, който може да получи, независимо дали са просто реторика или по-директни заплахи. Но мисля, че Фед е добре подготвен и способен да се съсредоточи върху това, къде е неговият мандат."

По време на предизборната си кампания Тръмп изпрати определено смесени сигнали за това колко далеч може да стигне, за да подкопае независимостта на централната банка.

По-провокативно е, че Скот Бесент - виден съветник на Тръмп, който оглавява хедж фонда Key Square и който е сочен за възможен министър на финансите в следващата администрация - предложи номинирането и утвърждаването на нов председател на Фед преди края на мандата на Пауъл през май 2026 г.

"В този момент вече никой няма да се интересува какво има да каже Джером Пауъл", каза Бесент.

Дефицитът възлиза на над 1,8 трилиона долара, над 6% от брутния вътрешен продукт, през фискалната година, приключила през септември, недостиг, наблюдаван преди това само по време на война или рецесии.

Голям принос за това, имат разходите за лихви на правителството, които се оценяват на общо 882 милиарда долара тази година, надминавайки военните разходи от 874 милиарда долара и на второ място след социалното осигуряване с 1,6 трилиона долара. Това отчасти се дължи на резките повишения на лихвите на Фед, които вдигнаха лихвите по съкровищните бонове от малко над нулата в началото на 2022 г. до връх от 5,34% през октомври 2023 г.

За разлика от първия избор на Тръмп през 2016 г., когато той каза, че ще елиминира дълга на правителството, някогашният и бъдещ президент предложи множество данъчни облекчения по време на неотдавнашната си кампания. По-централно ще бъде удължаването на мярката за подписване на първия му мандат, Закона за данъчните облекчения и заетостта от 2017 г., който изтича в края на 2025 г.

Комитетът за отговорен федерален бюджет изчислява, че всички планове за разходи на Тръмп могат да добавят до 15,5 трилиона долара към държавния дълг за 10 години. Много по-малка сума изглежда вероятна, според Джеймс Лусиер от Capital Alpha Partners. Ястребите за дефицита в Камарата на представителите, които сега се очаква да останат под контрола на Републиканската партия, биха могли да ограничат общото увеличение до по-малко от $7,75 трилиона, средната точка на оценката за увеличение на дълга на CRFB, пише Лусиер в клиентска бележка.

Тарифите едва ли биха повлияли на това. Новоизбраният президент предположи, че Илън Мъск може да оглави "отдел за ефективност на правителството", което според технологичния магнат може да доведе до съкращения на разходи с поне 2 трилиона долара от федерални разходи от 6,75 трилиона долара през фискалната 2024 г., което изглежда пресилено.

Задължителните елементи, главно социално осигуряване, Medicare и Medicaid, представляват почти две трети от федералните разходи. Лихвата от около 14% от бюджета ще бъде цел, което ще остави повече място за данъчните предложения на Тръмп.

По-важното е, че ключът към ограничаването или дори намаляването на тежестта на държавния дълг е лихвените проценти да са по-ниски от растежа на икономиката. Ето как САЩ успяха да намалят дълга си от 106% от БВП след Втората световна война до 23% до 1974 г.

Но това беше нещо повече от следвоенния бум, който намали тежестта на дълга. Финансовата репресия - задържането на лихвените проценти - плюс инфлацията от края на 60-те и 70-те години на миналия век намалиха дълга спрямо икономиката.

Потиснатите лихвени проценти биха били целесъобразен начин да се помогне на Тръмп, самоопределящия се като "цар на дълга", да постигне целите си за намаляване на данъците и процъфтяваща икономика, като същевременно ограничи или намали тежестта на този дълг. Единствените губещи биха били купувачите на облигации, които ще видят намаляване на стойността на инвестициите си от инфлацията.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.