Ако бъдат приложени, предложенията на Тръмп за налагане на мита и премахване на данъчните кредити за електромобили могат допълнително да повишат цените на вече недостъпния пазар на автомобили, според някои пазарни наблюдатели.
Много американци са отложили закупуването на кола с надеждата, че цените или лихвените проценти ще паднат.
Купувачите на автомобили, които са въздържали покупката на превозно средство поради опасения за достъпността, едва ли ще видят облекчение, ако новоизбраният президент Доналд Тръмп наложи новите мита, които предложи по време на кампанията си.
"Вероятно ще имаме по-малък избор и по-малко ефективни превозни средства, с по-малко конкуренция", ако се въведат по-високи тарифи, каза Сам Фиорани, вицепрезидент на глобалното прогнозиране на превозни средства в AutoForecast Solutions, пред MarketWatch.
По време на последната си президентска кампания Тръмп предложи редица промени, които според него ще подпомогнат местната автомобилна индустрия, включително по-високи мита върху автомобили, произведени в Мексико, и върху произведени в чужбина авточасти, за да окаже натиск върху автомобилните компании да преместят производството си в САЩ. Той също така предложи данъчно приспадане на лихвените плащания по заеми за автомобили върху произведени в САЩ автомобили.
"Американският народ преизбра президента Тръмп с огромна разлика, давайки му мандат да изпълни обещанията, които даде по време на кампанията. Той ще го направи", каза прессекретарят на кампанията на Тръмп Каролайн Лийвит пред MarketWatch в изявление по имейл в отговор на запитване какво ще направи Тръмп, когато поеме поста, за да направи автомобилите по-достъпни за американците.
По-високи цени на вносни и произведени в САЩ автомобили
От няколко години растящите цени на автомобилите увеличават финансовия натиск върху потребителите. Цените се повишиха, след като свързаните с пандемията прекъсвания на веригата за доставки намалиха предлагането на автомобили. След това производителите на автомобили се справиха с тези прекъсвания, "като фокусираха производството върху моделите с най-висок марж и повишиха цените", според изследване на Bain & Company.
Много американци са отложили закупуването на кола с надеждата, че цените или лихвените проценти ще паднат; нова кола сега струва средно повече от $47 000, а ГПР по заеми за нови автомобили е средно 7%. Много от тези, които са купили, теглят заеми с по-дълги срокове и по-високи месечни вноски.
Предложеното от Тръмп данъчно приспадане на лихвите по заеми за автомобили би осигурило малко облекчение за повечето домакинства, казаха икономисти, и би помогнало непропорционално на домакинствата с високи доходи, които все още се възползват от детайлизирането на своите удръжки, но са по-малко уязвими от настоящите проблеми с достъпността на автомобилите.
Междувременно новите тарифи на Тръмп биха могли да увеличат цените на по-евтините превозни средства - включително американски марки - които почти изцяло се произвеждат извън САЩ, отбеляза Фиорани. Въпреки че само 18% от новите автомобили в САЩ се продават за 30 000 долара или по-малко, те изпълняват важна функция на пазар, където средната продажна цена, която надвишава 47 000 долара, изпреварва доходите на много потребители. Те включват популярни модели като Ford Maverick, компактен пикап, произведен в Мексико, който започва от $24 000, и Chevy Trax, компактен SUV, произведен в Южна Корея, който започва от $20 400, каза Фиорани.
Въздействието на тарифите също няма да бъде ограничено до вносни автомобили. Купувачите, които разглеждат автомобили, произведени в страната, също могат да видят покачване на цените, ако Тръмп преследва по-високи данъци върху автомобилните части, произведени в чужбина. "Дори и най-"произведеният в Америка" продукт, продаван тук, вероятно има 10% до 20% от частите си, внесени", каза Марк Ширмър, директор на прозренията на индустрията в Cox Automotive, пред MarketWatch.
И все пак, тъй като инфлацията беше основна грижа за избирателите на Тръмп, каза Пат Райън, главен изпълнителен директор на приложението за пазаруване на автомобили CoPilot, той очаква конкретните предложения на Тръмп относно тарифите да бъдат "по-прагматични". С по-разхлабена регулаторна среда при Тръмп - включително по отношение на стандартите за горивна ефективност - производителите на автомобили ще могат да съсредоточат повече внимание върху подобряването на достъпността, вместо върху прехода към електрически превозни средства, важна точка от дневния ред за администрацията на Байдън, която струваше скъпо на производителите на автомобили, добави Райън.
Фиорани, от своя страна, се съмнява, че достъпността внезапно ще стане основен фокус на автомобилните компании. "Няма стимул да се произвеждат по-евтини превозни средства" в САЩ, каза той.
Стимулите за EV под въпрос
Трябва да се отбележи, че Тръмп също каза по време на предизборната си кампания, че ще обмисли прекратяване на данъчните кредити за електрически превозни средства, които значително намаляха цената на електромобилите. В момента купувачите, които отговарят на изискванията за допустимост на доходите, могат да поискат до $7500 за отговарящи на условията нови електромобили или до $4000 за отговарящи на условията използвани електромобили.
"Тези политики вероятно няма да се променят за една нощ, но потребителите, които планират да се възползват от данъчни кредити за електромобили и намалени разходи, може да обмислят да направят покупките си малко по-рано", каза в изявление ръководителят на отдела за прозрения на Edmunds, Джесика Колдуел.
Дори ако потребителите могат да се възползват от тези кредити през последните месеци на администрацията на Байдън, бъдещето на пазара на EV е несигурно. Експерти от автомобилната индустрия се запитаха например как Тръмп ще се справи с федералните средства за изграждането на мрежата от станции за зареждане на електрически превозни средства.
Въпреки тези опасения относно електрическите превозни средства, които сринаха цените на акциите на много производители на EV тази седмица, акциите на Tesla се повишиха след победата на Тръмп. Тръмп не само посочи главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск като потенциален избор да оглави комитет за ефективност на правителството, но Tesla - която все още контролира около 49% от пазара на електрически превозни средства в САЩ - също може да се възползва от водените от Тръмп промени в политиката, като например като край на данъчния кредит за EV, което би премахнало конкурентите.
Tesla има "ценово предимство пред други електромобили и премахването на предимството за други производители помага на Tesla", каза Фиорани.
Колдуел, междувременно, отбеляза, че "Мъск даде да се разбере, че иска да види успех на пазара на EV отвъд Tesla, така че е възможно той да се опита да повлияе на нова структура на стимули, която продължава да подкрепя по-широкото приемане на EV в САЩ."
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.