Когато Берлин бе под хватката на пандемията, градът превърна старото летище Тегел в център за ваксинация — давайки втори живот на съоръжението от Втората световна война. С постепенното утихване на здравната криза, това време приключва. И дава на града възможност с размер 5 млн. кв. м., пише Bloomberg.

Идеята на местните власти е площта — два пъти по-голяма от Монако — да се превърне в зона без автомобили, с домове за над 10 хил. жители и технологичен парк. Почти половината от площта ще бъде отделена за природен резерват.

Преустройството на старото летище ще бъде най-мащабното от падането на Берлинската стена преди повече от 30 години. Но с идващите избори, има опасност проектът да потъне в спорове и нерешителност — припомняйки спорната история на града с големи инфраструктурни проекти.

"Липсата на колеблив политически дневен ред в жизненоважна", подчертава Филип Бутелие, главен изпълнителен директор на Tegel Projekt GmbH — общинската компания, която е начело на проекта.

Преустройството на старите летища изглежда е идея, която предизвиква спорове в който и да е град, тъй като огромната площ прави залогът голям. Така се случи в Хонконг, където Kai Tak вече не се ползва. Както и в Атина, където старият терминал в Ellinikon подпали яростни дебати за приоритетите на града и баланса между обществените нужди и частните интереси.

В Берлин местната власт се опитва да помири миналото си на достъпно и леко странно убежище с растящата си роля днес на хъб на модерни стартъпи. Изглежда, че преустройството на Тегел ще бъде също толкова спорно.

Изчислява се, че то ще струва €8 млрд., а средствата ще дойдат и от местните власти, и от частни партньори. Преустройството трябва да започне след като общинската компания официално стане собственик на 5 август.

Проектът вече се забави с години, тъй като старото летище продължи работа дълго след нужното заради забавеното отваряне на новата аерогара Berlin Brandenburg Willy Brandt. Тя трябваше да отвори през юни 2012 г., но дебютът бе спрян само седмици преди планираната дата. В крайна сметка, миналата есен новото летище започна да посреща пътници.

Германското мега летище, което след €7 милиарда и 13 години строеж още не работи

Германското мега летище, което след €7 милиарда и 13 години строеж още не работи

Когато бъде открит, аеропортът ще бъде сред най-големите в Европа

Фиаското покрай новото летище следва друг провал за преустройство на летище в Берлин. На част от площта на централното Tempelhof трябва да бъдат изградени жилища, но проектът бе спрян след референдум през 2014 г.

Администрацията в Берлин отново е изправена пред гражданско недоволство под формата на публично допитване. Сега активисти настояват града да изкупи големите наемодатели заради притеснения за пазарната им мощ. Крайният срок за събиране на подписи е този петък, а ако това се случи, вотът ще бъде през септември.

Каквото и да се случи на него, властите са под натиск да облекчат ситуацията на жилищния пазар. По-голямата част от берлинчани живеят под наем, но през последните години цените се покачиха значително. Това доведе до опит на властите да замразят цените на наемите, но конституционният съд отмени закона. Така единствената алтернатива остава изграждането на още жилища.

Проектът Тегел бе приет през 2013 г. и включва 40% субсидирани жилища, което днес изглежда недостатъчно. Има критики, че той дори може да влоши ситуацията. Там е предвиден индустриален парк и място за 5 000 студенти и 20 000 работни места — а предвидените жилища са наполовина по-малко.

"Не бих се изненадал, ако натискът се увеличи" за изграждането на повече достъпни жилища, казва Бутелие. Но увеличението им над 50% "може да доведе до отрицателно развитие на "социалната тъкан".

Първите жилища трябва да са готови през 2027 г. Берлин предвижда зоната да разчита на обществен транспорт — първо електрически автобуси, а по-късно и трамвай, както и на велосипедни алеи. Частните автомобили ще получат забрана да влизат в почти цялата зона.

Пандемията наду още повече балона при недвижимите имоти в Европа

Пандемията наду още повече балона при недвижимите имоти в Европа

Политиците търсят иновативни начини, с които да подкрепят предлагането, но ходовете са твърде плахи