13 години. Точно толкова време вече продължава строежа на едно от най-големите летища  в Германия, което има амбицията да се превърне и в едно от най-големите в Европа. Мега проектът, който трябва да направи от стария аеропорт на Източен Берлин "Шьонефелд" световен гигант, се очаква да бъде открит след година. Но това далеч не е първия поставян срок за пускането му.

Буксуването на проекта започва още в края на 2011 година, когато по план трябва да бъде завършването му - 5 години след началото. Тогава се разбира, че това няма да се случи и идва първото отлагане - за следващата година, после за по-следващата и така до 2017-а, когато се поставя нова дата - октомври 2020 година, която е точно 9 години след първия опит за откриването му.

Поради постоянното отлагане на завършването му, летище Берлин-Бранденбург се превръща в нарицателно в Германия за провал. Днес вече стават известни и точните цифри зад този провал. Разследване на берлинския вестник Tagesspiegel разкрива, че мега проектът ще струва близо 7.1 милиарда евро. От тях близо 1.1 милиарда евро се падат на града Берлин, който е съсобственик с 37-процентен дял в летището.

Новото летище ще носи името на германския канцлер Вили Бранд

Източник: GettyImages

Новото летище ще носи името на германския канцлер Вили Бранд

Това обаче далеч не са всички планирани разходи. Въпреки че е планирано да бъде пуснато в експлоатация следващата година, инвестициите в него ще продължат според бизнес плана до 2030 година. На въпрос колко ще струва допълнителното му разширяване, от управата на компанията посочват "още 2.3 милиарда евро разходи". Така по груби сметки целият инфраструктурен проект може да извади от германските джобове близо 10 милиарда евро.

Това е и цената, която германците очевидно ще платят, за да създадат водещ световен авиоцентър. По план след 10 години натовареността на аерогарата трябва да достигне 48 милиона пътници годишно. В същото време се очаква още през 2024 година тя да започне да изкарва достатъчно пари, за да се самоиздържа. В момента двете действащи берлински летища - "Тегел" и "Шьонефелд" отчитат общ трафик от близо 34 милиона пътници.

Идеята на управляващите в Берлин е след откриването на Берлин-Бранденбург (бивше "Шьонефелд") да бъде постепенно закрит "Тегел", което е бившето летище на Западен Берлин и което се намира в твърде населена градска зона и отдавна е повод за негодувания срещу местната управа.