Към края на годината процентът на свободни площи в търговските центрове в цялата страна се е понижил до 17% в сравнение с 19% към края на септември 2016 г., сочи проучването на консултантите от MBL|CBRE.

По-съществена разлика отчитат моловете извън столицата, където спадът е от 20% на 16% към края на годината. Основен принос към този резултат има откриването на магазин Jumbo в Park Mall Stara Zagora, на площ от 11,700 кв.м. В София динамиката се дължи най-вече на репозициониране на наемателите в някои търговски центрове.

С узряването на местния пазар, при търговските центрове се наблюдава насочване на мениджърските усилия към поддържане на по-добър микс от наематели, търсещ постигането на висока удовлетвореност у клиента. Ниското ниво на свободни площи в добре управляваните търговски центрове дава възможност за постигане на оптимални наемни нива на кв.м отдаваема площ.

Снимка 273691

Запазва се тенденцията за постепенно изместване на модните брандове от търговските улици от страна на заведения, аптеки и обекти от сектора на услугите. Средните наемни нива за търговски помещения с най-добра характеристика откъм локация и разпределение на площите се запазват в диапазона между 40-45 евро на кв.м.

Billa продължава да бъде най-активният участник на пазара сред веригите супермаркети със 110 локации в цялата страна. Lidl отвори своя пръв магазин от ново поколение извън София, а Kaufland обяви предстоящ строеж на първия си обект във Велико Търново, представящ новата концепция на веригата.

Международните супермаркети очертават като тенденция внедряването на новите си глобални концепции, отбелязват в пазарното си проучване за последното тримесечие на 2016-та експертите от MBL|CBRE. Представени извън страната, модерните визии на търговските вериги навлизат постепенно и на нашия пазар, с оглед предоставяне на по-високо качество за своите клиенти. От една страна това се изразява както в по-висока ефективност на сградата или помещението, автоматично регулиране на осветление, температура и др., така и в допълнителни удобства за посетителите - повече простор и по-функционално разпределение на търговските помещенията.