Производството и продажбата на частни басейни за семейни хотели, къщи за гости и за лично ползване бележи истински подем в България. В сегмента влизат още джакузита, финландски бани и сауни. Това е един нишов, но все по-успешен бизнес, в който страната ни се представя все по-добре. Това коментира в студиото на Money.bg Румяна Борисова, която е основател на компанията Басейни.НЕТ.

Тя е горда, че през 2024-а печели наградата "Бизнес дама на годината" и смята, че е пример за това, че жените могат да бъдат успешни мениджъри дори, когато работят в бизнес ниша, която е заета предимно от мъже. 

"В нашия сектор има твърде малко дами и женският пол не е много добре представен на европейско и дори световно ниво", споделя ни Румяна.

Разказва ни, че сегашният пазар, свързан с производството и продажбата на частни басейни, бележи ръст в България най-вече след пандемията. Подчертава, че ръст има не само в продажбите, но и в качеството на търсените продукти. Българският потребител вдига нивото и е готов да плаща повече пари за по-иновативни и екологични продукти.

Hotfarm - семейният (лют) бизнес, който ще навлезе на пазарите в Япония, САЩ и Канада

Семейният (лют) бизнес, който навлиза на нови и далечни пазари

Пред Money.bg говори Славена Родинова - изпълнителен директор на Hotfarm

От мечта за личен басейн до компания с оборото от милиони?

Румяна Баорисова стартира своя бизнес преди близо 18 години. През 2007-а година тази ниша е почти напълно свободна. Бързо става лидер на пазара.

"Всичко започна с една мечта аз самата да имам басейн в моя дом близо до София. После намерих онлайн най-големия производител на такива басейни в Европа, след което им станах официален представител. Така започна този бизнес. Към днешна дата ние правим милиони оборот и сме монтирали в България десетки хиляди басейни за тези 18 години."

Снимка 433239

Източник: iStock

В момента в компанията работят 8 души за постоняно плюс сезонни подизпълнители. Основният клиентски профил е частни лица - хора, които строят или закупуват нов имот или правят малък бизнес с къща за гости.

Цената на басейна и кога можем да си го позволим

Бизнес дамата подчертава, че за да има човек басейн, това означава, че той трябва да е готов и за отговорността за него. Въпреки многото нови технологии, човешката намеса за поддръжка е много важна. Затова експертите в компанията дават професионалните съвети и преценяват готов ли е клиентът за това да има басейн у дома, в хотела или в къщата за гости, с която празполага. Една от основните грешки е големи басейни във вили за лично ползване, в които се ходи по няколко пъти в годината.

Колкото до цената, разбира се, че тя зависи от редица фактори.

"Най-честитя размер басейни, които ние изпълняваме с в рамките на 7 или 8 метра на 3,50-4 метра, това е един стандартне басейн. В 80 процента от случаите той се ползва от едно семейство или от къща за гости. Един такъв басейн средно струва около 3 или 4 000 лева ако е сглобяем, без да броим изкопа и плочата за него. С такъв размер басейн ако той е бетонен, средната му цена е между 20 и 30 000 лева."

Недостиг на кадри

Най-големите проблеми за бизнеса на Румяна Борисова, след дефицита на продукти, който вече е останал назад във времето, е недостигът на квалифицирани работници. Нещата са толкова сериозни и екипът е толкова оскъден, че графикът за изпълнение на поръчки вече е зает до есента.

"Ние не можем да разчитаме да си намерим специализирани техници за басейните на пазара и графикът ни е толкова пълен до есента, че буквално не бихме могли да вмъкнем и един допълнителен басейн. Затова инвестираме в обучение на кадри."

Въпреки трудностите, бизнес дамата продължава да вярва в успеха и намира начин да го постига. Фактите говорят сами. Стартира бизнеса си на минус, а днес оборотът, който прави е от над 2 милиона лева годишно.

Гледайте цялото интервю с Румяна Борисова във видеото!

"Апис Агро" - българският производител на лавандула, който се цели в световните пазари

Производителят на лавандула от Северозапада, който се цели в световните пазари

От няколко години насам страната ни е първенец в прозводството на лавандулово масло