Бизнес средата в България става все по-добра, особено за семейни фирми и за хора, които са истински отдадени на това, с което се занимават. Това коментира в студиото на Money.bg Славена Родинова, която е изпълнителен директор на Hotfarm. Към момента българската компания за производство на люти продукти присъства основно на нашия пазар, както и на пазарите на Полша и Китай. Тепърва обаче бизнесът ще се разширява.
"Все още развиваме бизнеса си основно в България, Полша и Китай, но тепърва ще се разрастваме още в Европа. А следващите ни нови и далечни пазари, на които ще присъстваме са САЩ, Канада и Япония", споделя ни Славена.
Затворен цикъл на производство
Фермата за люти продукти на семейството на Славена Родинова се намира във варненското село Страшимирово. В нея се отглеждат над 80 сорта люти чушки, сред които най-лютите в света. Компанията има изцяло затворен цикъл на производство - от семената до готовия продукт. Произвеждат продукцията си сами, имат собствено предприятие и са типични представители на един изцяло семеен бизнес.
Разбира се, трудности също има. Както при почти всеки бизнес в момента, те са свързани основно с недостига на кадри. Затова от Hotfarm инвестират в квалификацията на работниците, които работят с тях.
"Определено обаче виждам в България потенциал за развитие на нови идеи, въпреки трудностите. Трудности има навсякъде по света, както и конкуренция. Смятам, че на нас ни помага и това, че сме семеен бизнес. До момента ние нямаме външни инвестиции, нито усвоени проекти, държавни помощи или европейски субсидии. Всичко сме изградили със собствени средства."
От Hotfarm са на мнение, че за всеки бизнес е много важно и това да бъде адаптивен. Те продават продуктите си както онлайн, така и в магазинната мрежа, а основният основният профил на техните клиенти вече е разнообразен. Това е така, защото, защото за разлика от началото, когато фермата предлага малък брой много люти чушки, днес имат както много люти продукти, така и съвсем леко пикантни, които са подходящи за всякакъв тип хора с всякакви вкусове.
От Страшимирово до "30 под 30" на Forbes
В тазгодишното издание на бизнес селекцията на Forbes за Европа, в която влизат 300 от най-изявените млади хора на възраст под 30 години от Стария континент, присъства и Славена Родинова. Младата дама вероятно е направила впечатление със своя бизнес нюх, благодарение на който развива сериозно семейния бизнес в рамките на няколко години.
Тя влиза в семейната ферма за люти чушки, създадена от баща й през 2020-а година. Постепенно поема продажбите, маркетинга, рекламата, връзката с партньорите и визията на техния бранд. Успява да разшири фермата, която от 900 кв. м днес е над 16 дка, като същевременно намира дистрибутори в Полша и Китай, а приходите се увеличават няколко пъти. В портфолиото на компанията днес има над 40 продукта.
"По време на пандемията реших, че този семеен бизнес е едно страхотно предизвикателство. И няколко години по-късно това бизнес отличие ми носи много щастие, но то е и голяма отговорност. Определено ме мотивира още по-смело да преследвам това, което искам и целите, които съм си поставила."
Най-лютата българска чушка
Славена показа на зрителите на Money.bg нов сорт лута чушка, произведен специално от нейния баща. Тя е първата по рода си в света и се казва "Български дух". Сортът получава световен сертификат, който доказва създаването на този уникален нов сорт. Чушката е между 10 и 15 пъти по-люта чушка от тази, която вирее естествено на българска територия.
"Тази чушка е изцяло култивирана и създадена от нас и по-скоро от моя баща. В рамките на 6 години той успя да създаде и стабилизира този нов сорт. И една малка България и малкото село Страшимирово до Варна, където е нашата ферма, бяха признати от световни институции и лаборатории, които специално са посветени и работят в създаването на нови сортове", споделя с гордост Славена Родинова.
Младата бизнес дама допълва, че в най-скоро време предстои допълнително разширяване на тяхното производството и строителство на ново предприятие. А професионалната амбиция е компанията да стане лидер на европейския и дори на световния пазар за производство на суровина за люти чушки и за люти продукти.
Вижте още във видеото!