Южна Корея започва производството на 40 изтребителя KF-21 Bormae, след като около 180 млн. долара бяха специално заделени за военното министерство на страната, съобщава Defense News. Новата машина получава "зелена светлина" още преди края на изпитанията си, като трябва в спешен порядък да замени самолети, които са модел от 60-те.

Според The Korea Times първият готов KF-21 ще бъде в бойните части по-късно през тази година, а цялата начална серия трябва да бъде завършена през 2026 г. Новите изтребители трябва да заменят остарелите американски F-4 Phantom II и F-5 - машини от времето на Виетнамската война, които въпреки множеството си модернизации, вече не могат да отговорят на предизвикателствата на съвременните конфликти.

Пакистан обмисля да подкрепи новия турски изтребител

Ядрена сила обмисля да подкрепи новия турски изтребител

KAAN може да полети още през тази година, но началото на производството е далеч

Южнокорейските ВВС имат наистина богат микс от бойни самолети. Освен "ветераните" F-4 и F-5, те имат голям брой F-16 и F-15K, а освен това са в ход и доставки на F-35 от САЩ. Сеул обаче иска "гръбнакът" на военновъздушните сили да е именно KF-21, от който към 2032 г. в строя трябва да има 120 машини.

Пробите продължават

Bormae е двудвигателен многоцелеви изтребител, който има стелт елементи. Програмата по разработката му стартира през 2001 г., като целта беше да бъде аналог на американския F-35. Това се оказа твърде амбициозна задача, като в крайна сметка в производство влиза машина, която има по-голям потенциал от F-16, но след отказан от Вашингтон трансфер на технологии не е и на равнището на бойните самолети от пето поколение.

Сега ВВС на страната виждат KF-21 в ролята на основен изтребител за широк кръг от задачи, докато за F-35 и F-15 остават ударите на стратегически цели.

Какво представлява корейският изтребител FA-50, с който се въоръжава Полша

Какво представлява корейският изтребител FA-50, с който се въоръжава Полша

Машината може да служи и за подготовка на пилоти

Едва след 2020 г. разработката на KF-21 се ускори - след години, в които концепцията се променяше непрекъснато и се търсеха адекватни от бюджетна гледна точка решения за нея. Първият прототип излетя през 2022 г., а различните изпитания ще продължат до 2028 г.

Именно тогава се очаква и първите произведени KF-21 да застъпят на бойно дежурство.

Търсят се клиенти

Една от причините за съществуването на новия изтребител е експортния пазар. Южна Корея инвестира сериозна сума в разработка, която позволява на KF-21 да носи далекобойни системи, като целта е да се увеличи "конкурентоспособността на износа" както на самолета, така и на ракетите.

Цената на машината е между 60 и 65 млн. долара бройката, което е приблизително равно на парите, които Lockheed Martin иска за нов F-16.

Освен това, Bormae е съвместим с оръжията на западните съюзници. Производителят му KAI сключи договор с европейския производител MBDA, като вече са правени полети с ракетите Meteor, а през април миналата година германската компания Diehl Defense обяви, че KF-21 успешно е изстрелял IRIS-T, която в ПВО модификация в момента отбранява небето на Украйна.

Около 20% от финансирането на програмата за новия изтребител идва от Индонезия, като обаче страната има проблеми и се бави с плащанията. Въпреки това, очакването е тя да изпълни финансовия си ангажимент и също така да закупи бройки.

Снимка 652156

Източник: GettyImages

Обединените арабски емирства също се интересуват от самолета, а освен Филипините го разглеждат като вариант за своите ВВС.

Полша също обмисля дали да не се включи в програмата. Страната направи няколко големи оръжейни сделки с Южна Корея, сред които - и за леки реактивни бойни самолети FA-50.