Излезе от завода първият от корейските леки изтребители FA-50, които Полша поръча, за да повиши способностите на своите военновъздушни сили, съобщават специализирани авиационни медии.
Това е важна стъпка не само за модернизацията на ВВС на източноевропейската държава, но и за една от най-амбициозните самолетостроителни програми в Азия.
Детайли: Korea Aerospace Industries FA-50 е компактен многоцелеви свръхзвуков реактивен самолет, който може да поразява земни или въздушни цели с високоточно оръжие или да се използва за повишаване на квалификацията на пилотите при преминаване към изтребители от най-ново поколение.
В основата му е учебно-тренировъчния самолет T-50. Южна Корея започва разработката му в началото на 90-те, тъй като има нужда от по-модерна машина, на която да се подготвят пилотите на F-15 и F-16. Част от финансирането идва от Lockheed Martin и така новият самолет силно се приближава като конфигурация и поведение във въздуха до F-16. Първият полет е през 2002 г. Към него интерес имат и в САЩ.
Източник: GettyImages
Междувременно в ход е програма по надграждането на способностите на платформата за цели отвъд обучението. Първият подобен модел е TA-50, който може да се използва и като лек щурмовик. FA-50 е върховото развитие в рамките на програмата, като той носи повече гориво, по-мощен двигател и значително по-голям обхват на радара.
Въоръжението на двуместната машина включва 3-цевно оръдие с голяма скорострелност, реактивни снаряди, бомби и различни американски и израелски ракети, сред които AIM-9 Sidewinder за близък бой, AIM-120 за стрелба на по-далечни разстояния, AGM-65 Maverick за неутрализиране на земни цели и Joint Strike Missile за борба с кораби.
В момента T-50, TA-50 и FA-50 летят във ВВС на Индонезия, Ирак, Малайзия, Южна Корея и Тайланд. Възможна е и покупка от страна на Хърватия, която се интересува от учебно-тренировъчен самолет за преминаващите към Rafale пилоти изтребители.
Какво следва: Първата полска машина ще полети за първи път през юли, а месец след това ще е в Полша. До края на годината първата партида от 12 броя FA-50 трябва да бъде доставена, пълната бройка ще е налична до 2028 г. Поръчани са общо 48 броя в рамките на голямата военна сделка между Варшава и Сеул, която включва още основни бойни танкове K2 и самоходни оръдия K9.
Breaking Defense посочва, че първите четирима полски пилоти започнаха обучение в Южна Корея още през януари, а втора група пристигна през април. Така до ноември ще има поне 8 подготвени летци за новите самолети. Сред тях има бивши пилоти на МиГ-29. Тече подготовката и на техническите екипи, ремонтира се и авиобазата, където ще бъдат базирани и където ще бъде инсталиран и симулатор.
От друга страна: Амбициозната програма по превъоръжаването на полската армия с модерно оръжие, включително - и южнокрейско, е скъпо начинание. Около 9 млрд. долара кредит получи Варшава от Сеул и според различни информации се готви втори транш.
"Когато има разминаване между бюджетите и изискванията на националната сигурност, финансирането от страна на продавача може да помогне. Така оръжията стигат по-бързо до клиента и не трябва да се чака бюджетът му да порасне. С оглед международната ситуация в момента, не е изненадващо, че тази практика се разраства", коментира анализаторът от AeroDynamic Advisory Ричард Абулафиа.
Източник: GettyImages
Да се правят големи военни покупки на кредит е рисково начинание, но според експерти полската икономика е в достатъчно добро здраве, за да може политическото ръководство да си позволи подобно решение.
Още нещо: Леките бойни реактивни самолети като FA-50 имат много голям пазарен потенциал. Машините могат да изпълняват широк спектър от тренировъчни и бойни задачи с пълен набор от модерно западно въоръжение, като същевременно цената на закупуване и експлоатация е значително по-ниска от тази на, например, нов F-16.
Това ги прави добър вариант за ВВС на държави, които желаят да заменят по-стари западни и съветски бойни самолети, използвани за непосредствена поддръжка на сухопътните войски.
В перспектива машини като двуместния FA-50 могат да играят ролята и на носители и командни самолети при масирани атаки с дронове.
no-noi
на 13.06.2023 в 02:00:28 #1Като го гледам е учебно денострационен