Излезе от завода първият от корейските леки изтребители FA-50, които Полша поръча, за да повиши способностите на своите военновъздушни сили, съобщават специализирани авиационни медии.

Това е важна стъпка не само за модернизацията на ВВС на източноевропейската държава, но и за една от най-амбициозните самолетостроителни програми в Азия.

Детайли: Korea Aerospace Industries FA-50 е компактен многоцелеви свръхзвуков реактивен самолет, който може да поразява земни или въздушни цели с високоточно оръжие или да се използва за повишаване на квалификацията на пилотите при преминаване към изтребители от най-ново поколение.

Турция тества първия си свръхзвуков боен самолет. Кои са потенциалните клиенти?

Турция тества първия си свръхзвуков боен самолет. Кои са потенциалните клиенти?

"Хюрджет" може да се използва както за обучение на пилоти, така и за непосредствена поддръжка на сухопътните сили

В основата му е учебно-тренировъчния самолет T-50. Южна Корея започва разработката му в началото на 90-те, тъй като има нужда от по-модерна машина, на която да се подготвят пилотите на F-15 и F-16. Част от финансирането идва от Lockheed Martin и така новият самолет силно се приближава като конфигурация и поведение във въздуха до F-16. Първият полет е през 2002 г. Към него интерес имат и в САЩ.

Снимка 622127

Източник: GettyImages

Междувременно в ход е програма по надграждането на способностите на платформата за цели отвъд обучението. Първият подобен модел е TA-50, който може да се използва и като лек щурмовик. FA-50 е върховото развитие в рамките на програмата, като той носи повече гориво, по-мощен двигател и значително по-голям обхват на радара.

Въоръжението на двуместната машина включва 3-цевно оръдие с голяма скорострелност, реактивни снаряди, бомби и различни американски и израелски ракети, сред които AIM-9 Sidewinder за близък бой, AIM-120 за стрелба на по-далечни разстояния, AGM-65 Maverick за неутрализиране на земни цели и Joint Strike Missile за борба с кораби.

KAAN: С този свой самолет Турция заменя F-16

KAAN: С този свой самолет Турция заменя F-16

Изтребителят от пето поколение се разработва от 7 години

В момента T-50, TA-50 и FA-50 летят във ВВС на Индонезия, Ирак, Малайзия, Южна Корея и Тайланд. Възможна е и покупка от страна на Хърватия, която се интересува от учебно-тренировъчен самолет за преминаващите към Rafale пилоти изтребители.

Какво следва: Първата полска машина ще полети за първи път през юли, а месец след това ще е в Полша. До края на годината първата партида от 12 броя FA-50 трябва да бъде доставена, пълната бройка ще е налична до 2028 г. Поръчани са общо 48 броя в рамките на голямата военна сделка между Варшава и Сеул, която включва още основни бойни танкове K2 и самоходни оръдия K9.

Breaking Defense посочва, че първите четирима полски пилоти започнаха обучение в Южна Корея още през януари, а втора група пристигна през април. Така до ноември ще има поне 8 подготвени летци за новите самолети. Сред тях има бивши пилоти на МиГ-29. Тече подготовката и на техническите екипи, ремонтира се и авиобазата, където ще бъдат базирани и където ще бъде инсталиран и симулатор.

От друга страна: Амбициозната програма по превъоръжаването на полската армия с модерно оръжие, включително - и южнокрейско, е скъпо начинание. Около 9 млрд. долара кредит получи Варшава от Сеул и според различни информации се готви втори транш.

"Когато има разминаване между бюджетите и изискванията на националната сигурност, финансирането от страна на продавача може да помогне. Така оръжията стигат по-бързо до клиента и не трябва да се чака бюджетът му да порасне. С оглед международната ситуация в момента, не е изненадващо, че тази практика се разраства", коментира анализаторът от AeroDynamic Advisory Ричард Абулафиа.

Снимка 622129

Източник: GettyImages

Да се правят големи военни покупки на кредит е рисково начинание, но според експерти полската икономика е в достатъчно добро здраве, за да може политическото ръководство да си позволи подобно решение.

Още нещо: Леките бойни реактивни самолети като FA-50 имат много голям пазарен потенциал. Машините могат да изпълняват широк спектър от тренировъчни и бойни задачи с пълен набор от модерно западно въоръжение, като същевременно цената на закупуване и експлоатация е значително по-ниска от тази на, например, нов F-16.

Произведеният от Китай и Пакистан JF-17 скоро може да бъде най-използваният боен самолет в света?

Произведеният от Китай и Пакистан JF-17 скоро може да бъде най-използваният боен самолет в света?

Той е значително по-евтин от почти всеки друг реактивен самолет от четвърто поколени

Това ги прави добър вариант за ВВС на държави, които желаят да заменят по-стари западни и съветски бойни самолети, използвани за непосредствена поддръжка на сухопътните войски.

В перспектива машини като двуместния FA-50 могат да играят ролята и на носители и командни самолети при масирани атаки с дронове.